Mensen verlaten managers, geen bedrijven, zo luidt de boutade. Als talent niet weg wil, zouden we dus kunnen besluiten dat de leiders goed werk leveren. In de huidige context wordt de rol die leiders spelen bij het aantrekken en geëngageerd houden van talent een steeds belangrijkere competentie.
Maar waarom blijft talent bij een organisatie? Het salarispakket is alvast niet de belangrijkste factor. Mensen willen uiteraard correct betaald worden, geld is een ‘satisfyer’. Dat geldt ook voor de beschikbaarheid van de juiste middelen en de juiste omgeving om het werk goed te kunnen doen. Geld en hulpmiddelen (wagen, smartphone, werkplek,…) zijn basisvoorwaarden, maar geen fundamentele motivatoren. Pas als deze basisvoorwaarden goed zitten, begint het echte werk om mensen te engageren en gemotiveerd te houden.
Een belangrijk aspect is vertrouwen. Medewerkers moeten vertrouwen hebben in de organisatie en de mensen waarmee ze samenwerken. Medewerkers moeten ook het gevoel hebben dat ze een werkelijke bijdrage kunnen leveren. Vandaar dat het belangrijk is dat leiders de visie en strategie goed kunnen overbrengen. Diverse studies wijzen erop dat mensen graag werken voor bedrijven die een gevoel van richting of doelbesef kunnen overbrengen. Succesvolle leiders begrijpen dat strategieën kunnen wijzigen, maar een missie niet.
Organisaties met weinig verloop, hebben ook vaak duidelijk gedefinieerde carrièrepaden, waardoor het voor de medewerkers duidelijk is hoe zij binnen de organisatie kunnen bewegen en zich voort kunnen ontwikkelen. In een wereld waar alle informatie overal en altijd beschikbaar is, en iedereen altijd en overal kan werken, vervagen de klassieke manieren van werk steeds sneller. Bedrijven zoals Google, Facebook en Apple trekken toptalent aan door het opnieuw uitvinden van hun werkomgevingen. Zij zetten bewust in op een cultuur van meer autonomie en innovatie, en betrekken hun werknemers rond een krachtige missie en visie. Deze bedrijven zien het belang in dat een medewerker plezier in zijn werk heeft en achter de doelstellingen van de organisatie staat. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar draagt ook sterk bij tot het creëren van een meer productieve werkomgeving.