Het is belangrijk om te weten wat de medewerker motiveert om te blijven. Er dient een duidelijk onderscheid gemaakt te worden tussen tevreden en geëngageerde medewerkers. Verloop wordt vaak onterecht als iets negatiefs beschouwd, maar organisaties hebben nood aan een zeker verloop. Het kan worden aangewend om intern jobrotatie te creëren, en zorgt voor instroom van nieuwe en frisse ideeën. De uitdaging van een organisatie zit in het voeren van een goed retentiebeleid waarbij de beste, meest geëngageerde performers behouden blijven en minder goede performers naar een andere rol binnen of buiten de organisatie worden begeleid.
Tevredenheid en prestaties
Een organisatie heeft nood aan medewerkers die engagement tonen, de overtreffende trap van tevredenheid. Uit recent onderzoek blijkt immers dat er geen causaal verband bestaat tussen tevredenheid en prestaties. Tevredenheid is slechts de basis om engagement te kunnen creëren. Medewerkers die tevreden zijn om, bijvoorbeeld, (job)zekerheid, woon-werkafstand, loon- en arbeidsvoorwaarden, standvastigheid, wars van verandering,… – zij zijn niet de medewerkers die een organisatie wil en moet behouden. Zij berusten immers vaak in hun rol en staan zo vernieuwing en het interne leerproces in de weg.
Als organisatie focus je met retentiemanagement best op de geëngageerde medewerkers die een toegevoegde waarde leveren aan het bedrijfsresultaat. De organisatie dient de meest optimale omstandigheden te creëren voor degenen die zich verbonden voelen met én geboeid zijn door de missie, visie, waarden en strategie van de organisatie, zodat ze maximaal kunnen performen.
Meest geschikte aan boord houden
Een goed performance management is dus cruciaal. De nodige HR-tools, functionerings- en evaluatiegesprekken, one-to-ones, tevredenheidsonderzoek, HR-metrics,… moeten aangewend worden om te meten wie geëngageerd is en meer inspanningen levert dan verwacht én wie niet. Op basis daarvan dient de organisatie de meest geschikte medewerkers aan boord te houden.