Een degelijke ‘employee value propositie’ (EVP) vormt een goede hoeksteen voor je talent-acquisitiebeleid. We leven in tijden waarin authenticiteit een significante differentiator vormt bij de keuze die kandidaten maken voor een werkgever. Een inside-out-benadering waarbij je eigen medewerkers betrekt in het vormgeven van je ‘employer brand’ is meer dan ooit raadzaam. Klassieke sourcing-kanalen bieden niet langer heilzame oplossingen voor rekruteerders. Het mobiliseren van eigen medewerkers in je rekrutering en het activeren van hun netwerken in de zoektocht naar nieuw talent passen eveneens in dit verhaal.
Het is belangrijk deze EVP-belofte nadien voor de medewerker waar te maken. Persoonlijke noden van medewerkers kunnen variëren van persoon tot persoon en ook in de tijd. Waar de ene zoekt naar zelfactualisering of zelfvoldoening, streeft de andere eerder naar een ‘sense of belonging’. Nog anderen blijven aan boord omdat je een veilige werkgever bent of uit overlevingsoverwegingen.
Organisaties gaan door volatiele, onzekere, complexe en ambigue tijden en vergen meer dan ooit een dynamische workforce. Gezonde rolrotatie intern kan de veelzijdigheid van medewerkers bevorderen en hun graad van uitdaging op peil houden. Durven kiezen voor diversiteit kan ook bijdragen tot een performante workforce. ‘In sameness we connect, in differences we grow’. Het tweede deel hiervan stuit nog vaak op gebrek aan energie op de vloer om het echt te doen werken.
In het kader van burn-out-preventie zijn bedrijven verplicht activiteiten op te zetten. Naast het aanbieden van individuele begeleiding, ontwikkelingsinitiatieven of algemene HR-gerelateerde maatregelen kunnen werkgevers ernaar streven verzuring van de relatie met medewerkers tegen te gaan. Een functie biedt minder dan ooit een levenslange garantie op ‘fulfillment’.
Wanneer de zonet vermelde activiteiten geen soelaas bieden, kan je als werkgever ook meedenken aan een goede nieuwe plek en rol nabij of buiten de organisatie. Goede afspraken zijn hierbij uiteraard van tel. Echte ‘employee value’ realiseer je als werkgever niet enkel bij aanvang of tijdens iemands loopbaan in je organisatie, maar ook op dergelijke heroriënterende momenten.