Redactie
1 op de 3 hybride werkers stelt soms of regelmatig e-mails op buiten de kantooruren, maar verstuurt ze bewust pas tijdens de werkdag. Deze aanpak – ook wel ‘mindful mailing’ genoemd – toont hoe medewerkers hun flexibiliteit gebruiken zonder de werkdruk voor collega’s te verhogen. Dat blijkt uit een rondvraag van International Workplace Group (IWG).
In een tijd waarin steeds meer Belgen hun eigen werkritme bepalen, vervaagt ook de grens tussen werk en privé. ‘Mindful mailing’ illustreert die evolutie: het klassieke idee van constante bereikbaarheid maakt plaats voor deconnectie – een bewustere omgang met communicatie en werkdruk.
Meer dan de helft (54 procent) van de Belgische hybride werknemers stelt weleens e-mails op buiten de werkuren, maar plant ze doelbewust in voor verzending tijdens de werkdag. 3 op de 10 doet dit zelfs regelmatig.
De voornaamste reden? Collega’s niet onder druk zetten om meteen te reageren. Voor bijna 30 procent van de respondenten is dit de belangrijkste motivatie. “Het hybride werkmodel helpt medewerkers om de juiste balans te vinden tussen productiviteit, samenwerking en welzijn”, zegt Kevin Van Den Bosch, Country Manager bij IWG BeLux. “Maar met die flexibiliteit komt ook de nood aan deconnectie. Mindful mailing is daar een mooi voorbeeld van: mensen willen kunnen werken op hun moment, zonder verwachtingen op te leggen aan anderen.”
Vooral jongere werknemers
Vooral bij jongere werknemers wint mindful mailing terrein. In de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar geeft maar liefst de helft aan dat ze e-mails bewust uitstellen om collega’s niet te storen. “Deze generatie, die intussen een derde van de beroepsbevolking uitmaakt, blijft de werkomgeving hervormen met hun focus op mentale rust, evenwicht en wederzijds respect”, aldus Van Den Bosch.
Imago
Niet iedereen kiest voor mindful mailing puur uit empathie: 10 procent van de respondenten zegt e-mails later te versturen om niet over te komen als een workaholic. Nog eens 9 procent geeft aan dat ze bewust plannen om… zelf geen antwoorden meer te hoeven ontvangen buiten de kantooruren.
LEES MEER OP HRSQUARE.BE
- WK op de werkvloer: hoe ga je ermee om?
- 6 op de 10 zelfstandigen blijven doorwerken als hun lichaam ‘stop’ zegt
- Pieter Timmermans: “Gelijk loon voor gelijk werk is prima, maar nieuwe richtlijn is een draak van administratieve complexiteit”
- Kennelijk onredelijk ontslag: het arbeidshof bevestigt de beperkte appreciatiemarge van de rechter in het kader van een reorganisatie
- 1 op de 3 werkende Belgen was het afgelopen jaar met ziekteverlof om mentale gezondheidsredenen