MVO magneet voor werknemers

InstroomJongerenLeiderschap en CoachingMotivatieOudere werknemersStrategieWerving
Het onderzoek, uitgevoerd door Kelly Services, toont aan dat alle leeftijdsgeneraties zich meer aangetrokken voelen tot bedrijven die ethisch verantwoord en milieuvriendelijk handelen. Het verschil is echter dat de oudere werknemers, babyboomers (48 – 65 jaar) en de zogenaamde Generatie X (30 – 47 jaar), hier kritischer naar kijken dan hun jongere collega’s van de Generatie Y (18 – 29 jaar). Het HRM-bureau verzamelde de standpunten van bijna 100.000 personen uit 34 verschillende landen, waaronder België.

Salaris versus imago

Meer dan een derde van alle werknemers is bereid om een salarisverlaging of een functiedegradatie te aanvaarden als zij kunnen werken voor een organisatie met een goed bedrijfsimago. 44 procent van Generatie X zou bereid zijn minder te verdienen of een lagere functie te aanvaarden, als zij kunnen werken bij een sociaal verantwoordelijke werkgever. Bij Generatie Y en de baby boomers daalt dit tot 39 procent.
Het onderzoek toont ook aan dat bij werknemers die zelf hun werkplek kunnen kiezen, de bezorgdheid over ethisch gedrag zwaarder weegt dan de bezorgdheid over het milieu. Dit geldt voor alle generaties.

De belangrijkste resultaten van het onderzoek:

  • 75 procent van de respondenten werkt liever voor een organisatie die als ethisch en maatschappelijk verantwoord wordt beschouwd;
  • 74 procent werkt liever voor een organisatie die als milieuvriendelijk wordt beschouwd;
  • 60 procent geeft aan dat zij bij de keuze van een werkgever, de reputatie van een organisatie wat betreft ethisch gedrag ‘zeer belangrijk’ acht;
  • 41 procent zou bereid zijn om een minder belangrijke rol of een lager salaris te aanvaarden om te werken voor een organisatie waar milieu en gemeenschap hoog staan aangeschreven;
  • 42 procent geeft aan dat het beleid van een organisatie tegen de opwarming van de aarde ‘zeer belangrijk’ is bij de keuze van een werkplek.
  • Ander recent onderzoek toont aan dat de economische crisis MVO naar de achtergrond heeft verdreven. Ondernemingen richten zich vooral op de personele kanten van de organisatie. Hier leest u er meer over.

    Senior HR Business Partner

    DP World Antwerp

    HR talent werving en selectie

    UZ Leuven

    Projectleider soft HR

    Motena

    Projectbeheerder HR Analytics

    Actiris

    HR Directeur

    Groep DIlbeek

    Learning and Development specialist

    Helden Van Het Zol

    HR Adviseur Social Affairs

    Aldi Holding

    Aanmelden

    Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

    Abonneer en krijg meer!

    Abonnees krijgen niet alleen 6x per jaar het HR Square magazine in de brievenbus, maar genieten daarbovenop ook van exclusieve PLUS-artikels en tal van andere voordelen!

    HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

    Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

    Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.