In een onderzoek bij 319 leidinggevenden van grote organisaties geeft 27 procent aan dat zij binnen twee weken kunnen bepalen of een starter succesvol zal zijn binnen de organisatie of niet. Ruim driekwart van de leidinggevenden geeft aan dat binnen drie maanden bepaald kan worden of een starter potentie heeft.
De rol van het buikgevoel?
Studenten en jonge professionals moeten zich dus meteen bewijzen als ze gaan werken. Ze moeten de juiste kennis en vaardigheden hebben en zich onmiddellijk aanpassen aan een bestaan als werknemer, aldus werkgevers. Werkgevers moeten natuurlijk wel zorgen voor een goed inwerktraject, stelt Rick Wartzman, directeur van het Drucker Institute aan de Claremont Graduate University. “Anders is een eerlijk oordeel al helemaal niet mogelijk.”
Het zo snel evalueren van de prestaties en de potentie van medewerkers is onvermijdelijk, aldus managementprofessor Keith Rollag. Iedereen heeft immers een buikgevoel. En natuurlijk kan dat gevoel het vaak bij het rechte eind hebben en dan moet je niet aarzelen om dat te volgen.
Let op voor ‘selffulfilling prophecy’
Diverse onderzoeken wijzen echter uit dat mensen vaak een verkeerde eerste indruk hebben van anderen. En die eerste indruk wordt vervolgens versterkt met iedere nieuwe observatie en indruk, en is dus ‘zelfversterkend’. Met deze studies in gedachten, vreest professor Rollag dat persoonlijkheid vaak verward wordt met prestaties.
Zo worden in bepaalde sectoren of functies extraverte personen als effectiever beschouwd dan de introverte collega’s. De extraverte collega wordt vervolgens meer geholpen en geadviseerd dan de introverte. Zo wordt de uiteindelijke ‘mislukking’ van de introverte collega een ‘selffulfilling prophecy’.
Rollag adviseert managers om zich bewust te zijn van hun eigen vooroordelen en aanvullende feedback over het functioneren van de starter te verzamelen bij collega’s, andere afdelingen en managers. Dit collectieve oordeel is waarschijnlijk een betere voorspeller van de potentie van een starter dan die van de manager.
Bron: Fortune (fortune.com)