Is het thuiswerk een tijdelijke hype, of zijn onze werkgewoontes definitief veranderd? Arnaud Trenvouez, R&D Program Manager bij PerformanSe, benadrukt dat hij geen kristallen bol heeft, al merkt hij tegelijk ook op dat tijdens de lockdowns nieuwe vormen van werk zijn ontstaan, én dat die gemengde reacties opriepen. “We zijn niet allemaal gelijk als het op telewerken aankomt. Voor sommigen was het een openbaring, een soort adempauze binnen het kader van de onderneming. Anderen, daarentegen, raakten gedesoriënteerd en hadden het erg lastig met de social distancing.”
De stap naar een hybride manier van werken bracht een aantal nieuwe werkgewoontes met zich mee. “Het aannemen van die nieuwe gewoontes ging gepaard met discussies in bedrijven, een herziening van ongeschreven regels en overleg om nieuwe afspraken te maken. Sommigen ervaren dit als een vooruitgang, maar voor anderen is het dat niet”, zegt hij.
Arnaud Trenvouez (PerformanSe)
© gf
Vrijheid
Het leren werken op afstand heeft de opkomst van online tools versneld. “Ze zijn vanzelfsprekend geworden, en we hebben geleerd om ons comfortabeler en meer ontspannen te voelen voor de camera. Het gemak waarmee we videobellen met collega’s en anderen brengt een vorm van vrijheid naar met zich mee.”
Dat alles kadert binnen een bredere aandacht voor welzijn op het werk. “Thuiswerk is een nieuwe dimensie in deze discussie. Het gaat niet meer alleen om het installeren van een kickertafel op kantoor of om hip en kleurrijk meubilair.”
Arnaud Trenvouez is echter voorzichtig als het gaat over de universaliteit van deze positieve visie op telewerken. “Werken op afstand, bijkomende flexibiliteit…: voor sommigen betekent dat een verbetering van het welzijn, zolang het werk zinvol is voor de telewerker. Maar voor anderen houdt die afstand net een verlies van betekenis in, vooral als telewerk een verplichting is en het onduidelijk is of het bijdraagt aan de werking van het team en de organisatie.”
Nieuwe houvast
Managers zijn misschien wel de mensen die het meest met deze uitdagingen te maken hebben. Hoe geef of bespreek je doelstellingen wanneer teams niet ter plaatse zijn? Hoe stuur je de medewerkers in je team aan?
Dat alles vergt vertrouwen, een concept dat in deze veranderingen mee evolueert en een andere invulling moet krijgen. “Bepaalde impliciete regels werken alleen op de werkvloer: in één oogopslag, in één uitwisseling, weet de manager hoezeer het team of de werknemer bij zijn werk betrokken is. Telewerk maakt dat onmogelijk. En dus moeten we op zoek naar nieuwe houvast.”
Het belang van vertrouwen kan niet voldoende onderstreept worden, benadrukt Arnaud Trenvouez, die eraan toevoegt dat vertrouwen iets is dat elke dag opgebouwd wordt. “Dat doe je door een meer reactieve en synchrone communicatie, via chat in plaats van e-mail. Communicatie op afstand vereist ook bijkomende concentratie, luisteren en respect voor de andere sprekers.” Hij benadrukt ook het belang van samen aan een project werken. “Hierdoor ontstaat een nieuwe vorm van interactie en sociale controle, is er een heropbouw van ongeschreven regels. Maar net zo goed komt er op die manier een vorm van welwillendheid en steun: we helpen elkaar wanneer het moeilijk gaat.”
Meer weten?
PerformanSe stelde een e-book samen over deze nieuwe visie op management in het licht van de uitdagingen van de toekomst, met getuigenissen van HR-directeurs, standpunten van experts en onderzoeksresultaten.