< Terug naar overzicht

Acht op tien Belgen is telewerk nog lang niet moe

Belgen zijn het thuiswerken nog lang niet moe: 84 procent ziet het zitten om ook na de crisis twee dagen of langer de bedrijfsvloer niet te betreden. Dat is 19 procent meer dan bij het begin van de coronacrisis. Sociaal contact en teamwerk lijken de enige troeven om medewerkers wel nog naar kantoor te krijgen. Het ingeburgerde telewerken heeft ook gevolgen voor de bedrijfsorganisatie. Zo zullen bedrijven tot een derde minder kantoorruimte nodig hebben, maar de beschikbare ruimte wel beter moeten coördineren via o.a. planningsapps en goede teamafspraken.

Na vijf weken crisis voerde advieskantoor BDO in samenwerking met HR Square vorig jaar voor het eerst een grote telewerk-enquête uit bij medewerkers van verschillende organisaties. Toen was al duidelijk dat de Belg de smaak van telewerk te pakken kreeg. Een jaar later smaakt telewerk naar (nog) meer. Waar in 2020 65 procent minstens twee dagen wou telewerken, is dat nu 84 procent. Bovendien verkiest een groter aantal medewerkers drie dagen telewerk (33 procent) in plaats van één dag (12 procent). Vorig jaar was dat nog omgekeerd. De Belg lijkt zijn workflow in huis te hebben gevonden. 65 procent geeft aan daar productiever te zijn dan op kantoor door de tijdswinst, het concentratievermogen en het vermijden van woon-werkverkeer. Toch blijkt uit dezelfde enquête dat medewerkers ook uitkijken om terug naar kantoor te gaan, al is het werk op zich niet de voornaamste reden.

 


Geert Volders (BDO Strategy & Transformation) 
© GF

“Iedereen kijkt er wel naar uit de collega’s terug te zien om terug wat meer informeel contact te hebben. Volgens onze enquête is dat de voornaamste reden om terug naar kantoor te gaan voor 72 procent van de medewerkers. Daarnaast is de kantoorruimte volgens 56 procent de ideale plek nog om te brainstormen en voor meer creatief werk. Maar het individuele werk - zoals telefoons, projectwerk en administratie - lijkt iedereen liever thuis te doen. Van ‘telewerkmoeheid’ is dus geen sprake. Er is wel moeheid van voltijds telewerken. Het is dus belangrijk dat bedrijven na de crisis een goed evenwicht kunnen aanbieden”, duidt Geert Volders, partner van BDO Strategy & Transformation.

De resultaten van de enquête leveren belangrijke inzichten over hoe bedrijven zich na de coronacrisis verder zullen ontwikkelen. Zo berekende BDO dat een bedrijf dat standaard twee dagen telewerk toelaat, gemiddeld 30 procent minder werkposten op kantoor nodig heeft. Daardoor zal er op lange termijn wereldwijd tot 35 procent minder kantoorruimte zijn. Maar meer telewerk en minder kantoorruimte betekent ook meer nood aan planning. Daar knelt het schoentje bij veel organisaties.
Geert Volders: “We merken dat veel bedrijven nog steeds geen deftig uitgewerkt systeem hebben waardoor ze het aantal beschikbare plaatsen op kantoor kunnen registreren. Dat is toch opvallend, gezien we nu al weten dat bedrijven geneigd zijn bedrijfsruimte af te staan en zich te herorganiseren als meeting hubs. Medewerkers zullen doelgericht naar kantoor gaan om er zeker van te zijn dat ze met de ene of andere collega kunnen spreken. Bovendien zal het binnenkort ook een vereiste zijn, als we vanaf 9 juni terug met 20 procent van het personeel de kantoorruimte mogen bezetten. Dergelijke registratie moet niet moeilijk zijn. Planning apps rezen de voorbije tijd als paddenstoelen uit de grond.”

Naast een gebrek aan een registratiesysteem, worstelen dat veel bedrijven met het opstellen van een thuiswerkbeleid. In de telewerk-enquête zegde 43 procent van de ondervraagde medewerkers dat hun bedrijf prioriteit moet geven aan een organisatiecultuur die hybride werken beter ondersteunt en stimuleert. Dat kunnen werkgevers maar beter doen tegen september, de maand waarin het wellicht ‘terug naar het werk’ geblazen is.

Geert Volders: “Tot nu toe was de organisatie van telewerk gemakkelijk: de overheid was de regelgever met voltijds telewerken als verplichting. Die verplichting valt binnenkort weg, maar de verwachtingen van de medewerkers blijven. Ze hebben bewezen dat het werkt. Daarom is het belangrijk dat bedrijven hier zelf tijdig spelregels rond vastleggen. Een ‘one size fits all’-oplossing bestaat niet. We raden aan dat leidinggevenden tijdig met hun medewerkers in gesprek gaan over de vragen, behoeften en mogelijkheden. Dat betekent ook vertrouwen hebben in medewerkers. Medewerkers hebben de mentale stap naar telewerken als de nieuwe norm al lang gezet. Bedrijven moeten dus niet uitmaken of, maar wel hoe zij die stap mee zetten. Volledig terugkeren naar voltijds kantoorwerken is geen optie meer.”


Ontdek meer

Bron: BDO. Enquête met antwoorden van 1.617 Belgen in mei 2021. De respondenten zijn actief in verschillende sectoren bij bedrijven van minder dan 10 werknemers tot meer dan 500 personeelsleden.  40 procent van de respondenten heeft een leidinggevende functie. De enquête werd online afgenomen in samenwerking met HR Square.

Een volledig overzicht van de resultaten kan u hier vinden.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen