< Terug naar overzicht

Bedrijven zijn beter voorbereid op de komst van startende werknemers die hybride werken

Startende werknemers hebben nood aan meer structuur, duidelijkheid en hulp van leidinggevende collega’s tijdens de eerste werkdagen. Dat blijkt uit een onderzoek van Tempo-Team in samenwerking met prof. Dr. Anja Van Den Broeck (KU Leuven). Datzelfde onderzoek toont aan dat bedrijven meer aandacht besteden aan starters die vaker vanop afstand werken.

De helft van de werknemers (51 procent) geeft aan dat de organisatie waar ze aan de slag gingen voldoende voorbereid was op hun komst. De andere helft vond de werkgever dus onvoldoende voorbereid op zijn of haar komst. Bij een derde (34 procent) waren zaken zoals papierwerk, laptop en ICT niet in orde op die eerste, spannende werkdag. Een kwart van de starters voelde zich zelfs wat verloren tijdens die eerste werkwerken. Nochtans is een goed onthaal cruciaal voor een gevoel van verbondenheid, werkplezier, motivatie, en ten slotte betere werkprestaties.

“Wie het onboardingsproces pas start tijdens de eerste werkdag van zijn werknemers verliest kostbare tijd om medewerkers aan de organisatie te binden”, zegt Wim Van Der Linden, woordvoerder Tempo-Team. “En ook in de maanden na de eerste werkdag moeten starters de nodige aandacht en ruimte krijgen om zich te blijven ontplooien en vernieuwen."

Hoe bereiden werkgevers zich doorgaans voor op de komst van een nieuwe collega? Bijna de helft (43 procent) verwelkomt nieuwe werknemers met een rondleiding. 42 procent laat de starter meelopen met een collega. Slechts één op vier werkgevers geeft aan voldoende tijd en moeite te besteden aan het verwelkomen van nieuwe collega’s door een intensief welkomstprogramma (27 procent) uit te stippelen of door een meter/peter toe te wijzen (24 procent). Minder dan één op vier (23 procent) van de starters krijgt een uitgebreide opleiding op de nieuwe job.

Meer aandacht voor wie hybride werkt

Opmerkelijk is dat er meer aandacht gaat naar het verwelkomen van werknemers die vaker vanop afstand werken. Zij krijgen vaker een welkomstprogramma (32 vs 23 procent), meer uitleg over het intranet (28 vs 23 procent) en worden persoonlijker verwelkomd door het management of HR (28 vs 21 procent). Ook krijgen hybride werknemers vaker een meter of peter toegewezen (28 vs 21 procent) en volgen ze meer opleidingen (26 vs 21 procent) dan wie slechts occasioneel van thuis uit werkt. Bovendien is hun werkplek vaker in orde gebracht dan wie dagelijks op kantoor werkt (30 vs 16 procent).

Bij een nieuwe start horen ook nieuwe collega’s. Duurzame relaties met hen opbouwen, is minstens zo belangrijk. Toch zegt 1 op 10 starters dat collega’s in de eerste werkweken eerder afstandelijk of afwachtend zijn. 37 procent van de nieuwkomers wordt meteen als deel van de groep gezien. Dat is vooral het geval in grote ondernemingen (39 procent). “Mensen die een sterke connectie ervaren met hun organisatie, voelen zich er snel helemaal thuis. Dat vergroot hun loyaliteit, werkplezier en productiviteit. En dat is voor iedereen een win-winsituatie", besluit prof. Dr. Anja Van Den Broeck.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen