< Terug naar overzicht

CEO van de toekomst is vooral eerlijk

Vier op de tien bedrijven noemen eerlijkheid en integriteit als dé belangrijkste eigenschap voor de leiders van morgen. Het bedrijf van de toekomst is dus duurzaam, zo concludeert een onderzoek van Stanton Chase.

ESG (Environmental, Social & Governance) of duurzaamheid heeft een steeds grotere invloed op het personeelsbeleid en leiderschap in bedrijven. Consumenten binden zich steeds minder aan bedrijven die duurzaam noch inclusief zijn. Om aan de consumenten tegemoet te komen, is 62 procent van de bedrijfsleiders transparant over het productieproces en de grondstoffen.

“De duurzaamheidsscore van een bedrijf beïnvloedt vandaag ook zijn financiële waardering”, bevestigt Tom Goorman, oprichter van Stanton Chase België. “Bedrijven zoeken vandaag CEO’s die aandacht hebben voor een duurzaam beleid. Eerder onderzoek beweest dat investeren in duurzaamheid op lange termijn ook loont.”

(De meeste) Europese bedrijven zijn mee

Meer dan de helft van de bedrijfsleiders (57 procent) zegt dat ze vandaag al een actief duurzaamheidsbeleid hebben, 27 procent maakt plannen daartoe. Amper 7 procent van de bedrijfsleiders is er nog niet mee bezig. Met 57 procent heeft de meerderheid van de bedrijven in Europa al projecten lopen om tegemoet te komen aan de ethische en milieubezorgdheden van consumenten. In Noord-Amerika is dat slechts een kwart. Nochtans zijn duurzaamheid en purpose erg belangrijk voor jonge millennials, die stilaan ook in directierollen terechtkomen.

Goorman: “Driekwart van de bevraagden van ons onderzoek is ervan overtuigd dat bewustzijn rond ethische en duurzame thema’s essentieel is voor de toekomst van hun bedrijf. Een actief duurzaamheidsbeleid is dan ook essentieel om consumenten te overtuigen van je product of dienstverlening.”

Wat de nieuwe generatie wenst

Het onderzoek van Stanton Chase peilde ook naar de belangrijkste eigenschappen van de volgende generatie topmanagers. Voor de meeste respondenten moeten managers vooral over sterke operationele capaciteiten (44 procent) beschikken. De nieuwe generatie consumenten wil duidelijk ook leiders met een moderne leiderschapsstijl, die weerspiegelt wat zij zelf in een merk waarderen: eerlijkheid en integriteit (40 procent). Andere voorname eigenschappen zijn visionair en strategisch denken (39 procent) en een ondernemersmentaliteit (39 procent).

Opvallend is dat andere eigenschappen zoals change management (33 procent), people management (32 procent) en innovatievermogen (28 procent) minder hoog scoorden. “Die eigenschappen zijn vandaag evident voor een CEO-profiel en worden door de respondenten dus minder vaak worden genoemd als belangrijke eigenschappen van de leider van morgen”, besluit Goorman.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen