< Terug naar overzicht

De lockdown bewijst: we passen ons snel aan

Toen de lockdown afgekondigd werd – in België was dat op 18 maart 2020 – moesten we allemaal op een andere manier gaan leven en werken. Professioneel dwong het verplichte thuiswerk ons om anders te communiceren met collega’s. Amerikaanse onderzoekers keken wereldwijd hoe we dat doen. Zij hadden ook oog voor Brussel.

Tekst: Timothy Vermeir

“Een ongezien natuurlijk experiment”, zo noemen de onderzoekers Evan DeFilippis, Madison Singell, Jeffrey Polzer en Raffaella Sadun van Harvard Business School, en Stephen Michael Impink van New York University, de wereldwijde reactie op COVID-19.

Heel wat bedrijven wereldwijd verplichtten onmiddellijk alle kantoormedewerkers om van thuis uit te werken en via digitale technologie contact te houden met het bedrijf en elkaar. De paper van DeFilippis en co, uitgebracht als een working paper van het National Bureau of Economic Research, is de eerste grootschalige analyse van de impact van de lockdown op digitale communicatie, zoals ze het zelf schrijven. Die analyse is gebaseerd op geanonimiseerde metadata die de onderzoekers ontvingen van een IT- dienstenleverancier die verder niet genoemd wordt in de paper.

De data zijn afkomstig van bedrijven in zestien metropolen in de Verenigde Staten en Europa. Interessant is dat ook Brussel in het lijstje staat, naast bijvoorbeeld Milaan, Parijs, Londen, New York, Chicago en San Francisco. Hoewel de lockdown niet in elke metropool op hetzelfde moment van start ging, bekijken de wetenschappers de impact op communicatiegedrag van acht weken voor de lokale variant van ‘blijf in uw kot’, tot acht weken erna. Zo kunnen ze de effecten in de verschillende steden mooi naast elkaar leggen.

Meer meetings

Als u het idee hebt dat u de volledige lockdown van de ene Zoommeeting naar de volgende Skype-vergadering holde, zou dat wel eens waar kunnen zijn. DeFilippis en zijn collega’s ontdekten dat er 12,9 procent meer digitale meetings per persoon, per dag waren tijdens de lockdown. Er waren bij elke vergadering ook meer deelnemers (+ 13,5 procent) dan voordien.

Opvallend is wel dat een gemiddelde meeting een vijfde minder lang duurde (- 20,1 procent om echt precies te zijn). Het netto-effect van die verschuivingen is wel dat we minder tijd in virtuele meetings doorbrachten dan voordien: 18,6 minuten minder per dag, per persoon.

De onderzoekers wijzen erop dat het kan dat de meetings korter worden net omdat er meer vergaderd wordt met meer deelnemers: de duurtijd moet wel korter om de puzzel van al die meetings gelegd te krijgen. Daarnaast speculeren ze dat het voor deelnemers moeilijker is bij de les te blijven tijdens online meetings en dat we daarom ook minder lang vergaderen. Dat medewerkers daarbij ook nog eens voor hun kinderen zorgen tijdens deze pandemie, bevordert de concentratie uiteraard ook niet.

Uit hun gegevens blijkt ook een opmerkelijk verschil tussen Europese steden als Brussel, Oslo en Zurich en Amerikaanse als Chicago, New York en Washington DC. In Europa werden de online meetings veel korter gedurende de eerste vier weken van de lockdown, terwijl in de VS die verkorting veel minder uitgesproken was en na twee weken al stabiliseerde. De Amerikanen Zoom’en langer dan wij, zo lijkt het wel.

E-mail

Wanneer alle collega’s in hun kot zitten, kan u niet meer even langslopen om wat te vragen of vertellen. Geen wonder dus dat de onderzoekers wereldwijd een toename van het aantal e-mails binnen een organisatie – dus tussen collega’s – noteren. Het aantal interne e-mails steeg gemiddeld met 5,2 procent, wat neerkomt op 1,4 mails meer per dag, of bijna tien per week.

Daarenboven stuurden we elke mail ook naar meer personen dan voor de lockdown: + 2,9 procent. Die twee samen – meer e-mails en mer bestemmelingen per e-mail – betekent dat elk van ons wel degelijk meer tijd besteedde aan elektronische post, althans voor interne berichten.

Want het valt op dat het totaal aantal unieke e-mails – intern en extern – niet significant toenam. Het totaal aantal e-mails steeg licht bij de afkondiging van de lockdown, om tegen week vier te dalen naar een aantal dat lager is dan wat we voordien zagen. Nadien stabiliseerde het wat op het pre-lockdown niveau.


Meer weten over onder meer langere werkdagen en eenduidig communiceren? 

Leest in de vijfde digitale editie van HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift en de digitale editie, maar hebt u ook toegang tot de app en de website met het archief en geniet u van stevige prijsreducties op de HR Square Seminaries, de HR Square Masterclass, de HR Square Conference en andere evenementen.

Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Pascale Lenaerspascale.lenaers@hrsquare.be, 0471 85 70 42.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen