< Terug naar overzicht

Een jaar verplicht thuiswerk leidt tot mentale uitval: “Je voelt het gebrek aan menselijk contact.”

Tekst: Timothy Vermeir

Ruim een jaar nadat thuiswerk verplicht werd, merkt William Meerschaut mentale uitval bij de medewerkers. Communicatie en bereikbaarheid zijn cruciaal om die uitval te beperken, geeft hij aan, net zoals de tenten die sinds deze week op de parking staan.

Alcomotive, invoerder van auto’s en bestelwagens, en Moteo, invoerder van motoren, zijn twee business units binnen de groep Alcopa. Samen tellen ze in ons land, waar veruit de grootste activiteit is, zo’n 270 medewerkers. William Meerschaut (LinkedIn-profiel) is er Director HR & Corporate Communications.

Meerschaut was een van de vele HR-verantwoordelijken die antwoordden op de mini-enquête die HR Square eerder dit jaar lanceerde. Daarin vroegen we naar het verplichte thuiswerk en de effecten ervan. “In principe moet iedereen bij ons thuiswerken. We staan alleen uitzonderingen toe voor die functies die dat niet kunnen, zoals magazijnmedewerkers en receptionistes. Maar ook de collega’s die met homologatie bezig zijn, komen naar kantoor, omdat zij officiële documenten van voertuigen moeten printen waarvoor ze specifieke printers nodig hebben.”

William Meerschaut (Alcomotive en Moteo):
“We willen het menselijk contact terug bevorderen. Elke manager mag het invullen zoals hij wenst, maar we doen het vooral voor het mentale welzijn, en dat hebben we ook benadrukt.” © GF

Voor de andere medewerkers geldt dat als ze daar een goede reden voor hebben, ze maximum één keer per week naar kantoor mogen komen. Dat kan zijn om post op te halen, bijvoorbeeld. “In de praktijk merken we dat dat vrij weinig gebeurt”, vervolgt Meerschaut. “In het begin hebben we zelf ook controles gedaan om na te gaan of men zich aan de verplichting hield. Zo was meteen duidelijk dat we honderd procent achter de maatregelen van de overheid staan om de pandemie te verslaan.”

Hoe reageerden medewerkers op het verplichte thuiswerk?

William Meerschaut: “We moeten toegeven dat wij als organisatie geen grote voorloper waren op vlak van home working. We hadden alleen een policy rond occasioneel telewerk.

Bij de start van de eerste lockdown ontdekten medewerkers, maar ook wij als organisatie, plots wel de voordelen van thuiswerk. Alles bleef draaien, de medewerkers hadden extra flexibiliteit, het was mooi weer...

Na de zomervakantie merkten we dat het begon te wegen. Mensen missen het contact met de collega’s, de kleine praatjes – ‘hoe was je weekend?’ – die je niet hebt tijdens videovergaderingen. Maar ook kleine professionele vragen worden niet meer gesteld. Vroeger gingen we gauw eens aan iemands bureau om die te stellen, maar nu denk je ‘dat is niet de moeite om een videocall op te zetten’. Beetje bij beetje sluipen er zo frustraties binnen. Het thuiswerk maakt het ook moeilijk voor de managers om te managen. En zo ontstaan frustraties omdat het toch niet helemaal loopt zoals gedacht. Je voelt het gebrek aan menselijk contact.”

U gaf in onze enquête aan dat er ‘mentale uitval’ is bij de medewerkers.

William Meerschaut: “Het gaat om vijf tot tien mensen die zijn uitgevallen. Dat kan ook voor een korte periode van enkele dagen zijn – zo hebben we best veel verhalen gekregen – al zijn er ook mensen die langere tijd afwezig waren.”

Wat doet u om dat tegen te gaan?

William Meerschaut: “Het allerbelangrijkste sinds dag één, en we doen dat nu nog, is erg hard inzetten op communicatie. Na elk overlegcomité leggen we uit welke aanpassingen er zijn, we staan medewerkers bij om hun technische werkloosheid in orde te brengen... Zo maken we duidelijk dat we als organisatie met hen bezig zijn, maar geven we ook aan dat we bereikbaar zijn.

Net als vele andere organisaties hebben we ook een cadeautje aan huis laten leveren met nieuwjaar, en zorgden we voor paaseitjes. Wat erg goed werkte, was de online teambuilding. De teams speelden allemaal online een spel, en daar kregen we veel goede reacties op.

William Meerschaut (Alcomotive en Moteo):
“In een commerciële organisatie gaat het meestal om de verkoopcijfers, en nu heeft ook HR zich kunnen tonen. Het heeft het HR-team deugd gedaan dat we iets hebben kunnen betekenen binnen onze organisatie.” © GF

Misschien belangrijker voor het mentaal welzijn is onze samenwerking met onze partner Skill BuilderS. Zij gaven een online informatiesessie waar 80 mensen zich spontaan voor inschreven – niet weinig voor ons. Nadien zijn er ook individuen die contact hebben opgenomen voor nazorg. We bieden dat vangnet aan, en medewerkers maken daar echt wel gebruik van.

En nu, op dit eigenste moment, hebben we op de parking tenten gezet. Daar zullen we alle teams uitnodigen om buiten coronaproof teammeetings te organiseren. Die tenten bieden plaats aan maximaal tien personen. Zij blijven op anderhalve meter afstand van elkaar, elk met een eigen statafel en kruk. We vragen – we verplichten niet – managers om hun teams uit te nodigen om samen te komen zodat medewerkers elkaar nog eens zien. We willen het menselijk contact terug bevorderen. Elke manager mag het invullen zoals hij wenst, maar we doen het vooral voor het mentale welzijn, en dat hebben we ook benadrukt. We vinden het ook helemaal goed als dat met een hapje en een drankje is, zolang het coronaveilig gebeurt.”

Hoe zit het met het HR-team zelf? Die is een echt menselijke crisis, en bedrijven kijken – misschien meer dan ooit – naar HR voor soelaas. Brengt dat meer druk mee? Is er ook in het HR-team sprake van mentale uitval?

William Meerschaut: “Ja en neen. We moeten niet rond de pot draaien: het is superzwaar geweest, maar we hebben stand gehouden en ik mag dan ook in mijn twee handen wrijven met zo’n topteam. We hebben erg veel werk gehad, zeker tijdens de eerste lockdown toen nog niet alles duidelijk was, ook niet op vlak van sociale wetgeving.

Aan de andere kant hebben we een vrij klein team dat goed aan elkaar hangt. Ik merk dat dit voor ons ook de kans is geweest om ons te laten zien. We hebben heel veel appreciatie gekregen van de medewerkers, net omdat we zoveel communiceren, omdat we bereikbaar zijn, omdat we menselijk zijn als organisatie. Dat geeft veel voldoening. In een commerciële organisatie gaat het meestal om de verkoopcijfers, en nu heeft ook HR zich kunnen tonen. Het heeft het HR-team deugd gedaan dat we iets hebben kunnen betekenen binnen onze organisatie.”

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen