< Terug naar overzicht

Groen bedrijfsbeleid is een extra troef in war for talent

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker en ook bedrijven ontsnappen er niet aan. Voor zes op de tien werknemers is het al dan niet hebben van een klimaatbeleid bepalend in de keuze voor een werknemer.

Wie in deze krappe arbeidsmarkt bepaalde profielen wil aantrekken, kan beter werk maken van een groen(er) klimaatbeleid. Een groot deel van de werkende Belgen wil namelijk ook dat hun werkgever helpt in de omslag naar een duurzamer leven. Dat onder meer door bij te springen in groene renovatieleningen (43 procent) of in de aankoop van groene stroom voor thuis (52 procent). Dat blijkt uit een onderzoek van Acerta bij meer dan 2.000 werknemers.

Ondernemingen die een groen bedrijfsbeleid uittekenen, hebben een concurrentieel voordeel op de arbeidsmarkt. 8 op de 10 werknemers (79 procent) vindt het heel belangrijk dat het bedrijf waarvoor ze werken acties neemt tegen klimaatverandering. Bijna één op de vijf werknemers is zelfs bereid zijn werkgever te verlaten als die geen of onvoldoende klimaatinspanningen levert.

Tijd voor snelle actie

Opvallend is dat bedrijven de groene ambities van hun werknemers onderschatten. Zo denkt slechts 64 procent dat hun werknemers het klimaat belangrijk vinden. Dat bleek uit een eerder onderzoek van Acerta in samenwerking met KU Leuven.

“Het thema zal alleen nog maar aan belang winnen komende jaren”, voorspelt Annelies Baelus, experte verloning bij Accerta. “Bedrijven zijn vaak al bezig met de basis, zoals recycleren en groene mobiliteit. Maar ze kunnen nog een tandje bijsteken. Met de hoge energieprijzen zijn er bijvoorbeeld opportuniteiten voor bedrijven om medewerkers aan te trekken en te behouden. Vier op de tien willen wel binnen de twee jaar klimaatdoelstellingen opnemen in hun HR-beleid, maar de cijfers tonen dat een snellere actie nodig is. Zeker als ze de strijd om het beste talent in de krappe arbeidsmarkt willen winnen én die talenten willen behouden. Niet alleen bij jonge werknemers, maar ook bij veertigers en vijftigers is er een groot draagvlak voor een groener bedrijfsbeleid, zo blijkt uit de cijfers. Werkgevers die nu nadenken of en hoe ze medewerkers daarin kunnen tegemoetkomen, hebben een streepje voor. Wie wacht op stimulansen of doelstellingen van de overheid, dreigt de boot helemaal te missen.”

Het gaat over meer dan mobiliteit

Werkgevers beseffen dat hun klimaatacties werknemers kunnen overtuigen om voor het bedrijf te komen werken. 7 op de 10 bedrijven (68,7 procent) zijn ervan overtuigd dat een klimaatbeleid helpt bij aanwervingen. De werkende Belg wil vooral concrete inspanningen van zijn (toekomstige) werkgever om te helpen duurzamer te leven. Zo toont 61 procent van de bevraagden interesse in een bijdrage van de werkgever voor de energiefactuur. 43 procent wil een tegemoetkoming om thuis een groene renovatielening af te sluiten en 52 procent wil een bijdrage om in te tekenen op een energiecontract of groepsaankoop voor groene stroom.

Uit het onderzoek blijkt tot slot dat bijna de helft van de werkgevers (45 procent) zijn medewerkers niet betrekt bij het klimaatbeleid van hun organisatie. 46 procent van alle bevraagde werknemers geeft dan weer aan dat ze meer inspraak zouden willen in dat beleid. Vooral werknemers in de leeftijdscategorieën 18-24 (70 procent) en 25-35 (56 procent) willen meer te zeggen hebben over de (al dan niet) groene keuzes die het bedrijf maakt.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen