< Terug naar overzicht

Haast en gebrek aan interesse van rekruteerder grootste afknapper voor sollicitanten

Ondanks het groeiend belang van employee experience zorgen sollicitatiegesprekken nog vaak voor frustraties bij kandidaten. Onvoldoende tijd nemen voor een gesprek en geen interesse tonen in de kandidaat zijn de grootste ergernissen.

Op een krappe arbeidsmarkt zou men denken dat organisaties er alles aan doen om op kandidaten een goede indruk te maken. Toch lijkt dat niet altijd het geval, zo leert onderzoek van Intelligence Group. De internationale analist van arbeidsmarktdata vroeg aan ruim 3000 kandidaten met uiteenlopende opleidingsniveaus waaraan ze zich stoorden tijdens een sollicitatiegesprek.

De twee grootste ergernissen, ongeacht opleidingsniveau, zijn een haastig gesprek en een gebrek aan interesse van de gesprekspartner. Een slechte voorbereiding van de rekruteerder en onduidelijkheid over het vervolg van de sollicitatieprocedure ergeren vooral hoger opgeleiden (bachelors en masters).
Lager geschoolde sollicitanten storen zich dan weer bovengemiddeld aan ongepast taalgebruik, vaak onderbroken worden tijdens het praten en het te laat komen van de gesprekspartner. Dit laatste stoort bachelors en masters minder.

Verschillen tussen mannen en vrouwen

Ook tussen mannen en vrouwen zijn er opmerkelijke verschillen. Zo storen vrouwen zich bovenmatig aan ongepast taalgebruik, terwijl mannen zich meer dan gemiddeld storen aan een gesprekspartner die indruk probeert te maken. Vrouwen storen zich ook meer dan mannen aan een gebrek aan interesse van de gesprekspartner, het vaak onderbroken worden tijdens het praten, onduidelijkheid over het vervolg van de procedure en het vermijden van oogcontact.

De jongste leeftijdsgroep (15-19) stoort zich bovengemiddeld aan vaak onderbroken worden tijdens het praten, onduidelijkheid over het vervolg van de procedure en het ontbreken van de mogelijkheid om vragen te stellen. Ze storen zich daarentegen opvallend veel minder dan het gemiddelde aan een slechte voorbereiding van de gesprekspartner, te laat komen, vermijden van oogcontact en een overgaande telefoon.

De segmenten 35-39 en 40-44 jaar ergeren zich bovenmatig aan een haastig gesprek en een slechte voorbereiding. De groep 40-44-jarigen is ook het meest gevoelig voor het te laat arriveren van de gesprekspartner. Zij klagen dan weer minder over een gebrek aan interesse. Onder 45-49-jarigen is een telefoon die overgaat een bovengemiddelde bron van ergernis, en het vermijden van oogcontact.

Dit laatste hebben ze gemeen met de vijftigplussers, die zich daarnaast bovenmatig storen aan een vermeend gebrek aan interesse. Zij ergeren zich juist minder dan gemiddeld aan het onderbroken worden tijdens het praten. Het segment 45-49 jaar stoort zich minder dan het gemiddelde aan een haastig gesprek en aan onduidelijkheid over het vervolg van de procedure.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen