< Terug naar overzicht

Helft besluitvormers zien verschuiving in businessfocus door corona

De helft van besluitvormers geeft aan dat de businessfocus van hun organisatie door corona verschoven is naar een ander klantsegment of andere eindklant. Het investeren in nieuwe techniek en technologie was de belangrijkste succesfactor om de verschuiving te kunnen realiseren.

De coronacrisis heeft veel gevraagd van het aanpassingsvermogen van organisaties. Zowat de helft van de besluitvormers geeft aan dat binnen hun organisatie de focus is verschoven naar een andere eindklant of een ander klantsegment. Zo blijkt uit de Ordina Digital Monitor, een onderzoek onder ruim 500 Belgische besluitvormers. Meer dan een kwart (27 procent) van hen geeft aan dat de organisatie zich nu directer richt op de consument, de zogenaamde business-to-consumer (b2c) aanpak. Daarnaast zegt bijna de helft (46 procent) van de besluitvormers dat hun organisatie zich meer is gaan focussen op nationale klantsegmenten.

Digitale transformatie belangrijkste succesfactor

47 procent van de besluitvormers geeft aan dat het investeren in en gebruikmaken van nieuwe technologie noodzakelijk was om deze verschuiving in klantsegment of eindklant te realiseren.

“Hieruit blijkt het toenemende belang van digitale transformatie”, zegt Rik Farenhorst, directeur Digital bij Ordina. “Door digitaal te versnellen kunnen organisaties slimmer en veiliger gebruikmaken van data, digitale trends en nieuwe technologieën. Het vergroot het aanpassingsvermogen van organisaties, waardoor ze beter kunnen inspelen op – of zelfs profiteren van – de continu veranderende wereld.”

De workforce als belemmering

In de verschuiving van de businessfocus naar een andere eindklant of ander eindsegment, zien organisaties vaak nog belemmeringen. Naast budgetten (39 procent), techniek (36 procent), en cybersecurity (32 procent) wordt de beschikbaarheid van mensen (31 procent) als belangrijke belemmering gezien.

Volgens Farenhorst is het investeren in nieuwe technologie en IT-systemen alleen dan ook niet genoeg. “Een organisatie moet over de gehele breedte veranderen om voorop te blijven lopen. Door een integrale aanpak, waarin de technische, organisatorische en menselijke aspecten worden meegenomen kunnen organisaties processen stroomlijnen en veranderende klantsegmenten beter én sneller bedienen. De menselijke kant wordt nog weleens vergeten. Door te investeren in het ‘up- en reskillen’ van de workforce maak je van deze belemmering juíst een kracht.”

Digitale transformatie

Het onderzoek toont het toegenomen belang van digitale transformatie. Vier op de tien (41 procent) besluitvormers geven aan dat het door corona belangrijker is geworden voor hun organisatie om digitaal te versnellen. Daarnaast voorziet 63 procent van de besluitvormers een toename in het budget voor digitale transformatie in de komende vijf jaar.  

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen