< Terug naar overzicht

Hemingway over corona: “Kan je iemand vertrouwen? Het doen is de beste manier om het te weten te komen.”

Sinds woensdag moeten bedrijven maximaal inzetten op telewerk voor alle functies waarbij dit mogelijk is, vaak zonder al te veel voorbereiding. Hoe kunnen werkgevers en werknemers zich zo goed mogelijk voorbereiden? Enkele tips, ook uit onverwachte hoek.

Normaliter wordt telewerken of thuiswerken ingevoerd na overleg en een of meer pilootprojecten. Doorgaans werken medewerkers ook één of maximum twee dagen per week thuis om ervoor te zorgen dat het contact met de organisatie en collega’s behouden blijft. Vandaag echter worden veel medewerkers verplicht voor langere tijd thuis te werken, vaak zonder al te veel voorbereiding of een helder telewerkbeleid.

Harvard Business Review verzamelde enkele tips voor leidinggevenden om te waken over de productiviteit en betrokkenheid van nieuwe thuiswerkers. Ook al is er weinig tijd om zich voor te bereiden.

Een eerste belangrijke stap is zich bewust zijn van de uitdagingen die thuiswerken met zich mee kan brengen. Zo bestaat het risico dat medewerkers zich geisoleerd en eenzaam voelen, zeker wanneer sociale afstand houden belangrijk is. Een andere bekommernis is het wegvallen van directe supervisie. Leidingevenden vrezen dat medewerkers thuis minder productief zullen zijn, minder hard werken. Maar ook thuiswerkers kunnen de fysieke afwezigheid van een leidinggevende als problematisch ervaren, bijvoorbeeld omdat ze zich minder ondersteund voelen door hun leidinggevende.

Thuiswerkers kunnen ook kampen met een gebrek aan toegang tot informatie. Op kantoor zijn collega’s immers gemakkelijker bereikbaar en aanspreekbaar dan wanneer iedereen van thuis werkt. Ongestoord werken is een andere uitdaging, zeker wanneer telewerken gecombineerd wordt met opvang van kinderen.

Hoe thuiswerkers ondersteunen?

  1. Hou dagelijks contact. Zorg voor voldoende contactmomenten met medewerkers individueel en met het gehele team, via telefoon, conference calls en beeld.
  2. Voorzie in verschillende communicatiemiddelen. E-mail alleen is onvoldoende. Video conferencing verrijkt de communicatie omdat deelnemers elkaar kunnen zien. Dit vergemakkelijkt teamoverleg, vermindert sociaal isolement en is vaak meer aangewezen om gevoelige boodschappen over te brengen. Instant messaging is ideaal als een snel antwoord nodig is of voor meer informele communicatie.
  3. Maak duidelijke afspraken over het gebruik van communicatiemiddelen. Spreek bijvoorbeeld af dat het dagelijkse teamoverleg via video conferencing verloopt en voor dringende vragen instant messaging wordt gebruikt. Spreek ook een vast tijdstip af voor het dagelijkse teamoverleg. Spreek af wanneer de leidinggevende het gemakkelijkste bereikbaar is voor ad hoc conference calls.
  4. Organiseer virtuele mogelijkheden voor sociale contacten. Maak tijdens het dagelijkse virtuele teamoverleg tijd vrij om kort over niet-werkgerelateerde zaken te praten. Organiseer regelmatig een virtuele koffieklets.
  5. Moedig medewerkers aan en bied emotionele ondersteuning. Maar bovenal: vertrouw uw medewerkers. Volg het advies van Ernest Hemingway: “The best way to find out if you can trust somebody is to trust them.”

Bron:
https://hbr.org/2020/03/a-guide-to-managing-your-newly-remote-workers
https://hbr.org/2020/03/15-questions-about-remote-work-answered

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen