< Terug naar overzicht

Nieuwe diversiteitscampagne ‘Women in Rail’

Het aandeel vrouwen bij de NMBS stijgt jaar na jaar stijgt. Dit is het resultaat van een doorgedreven diversiteitsbeleid, dat het bedrijf samen met haar medewerkers (m/v/x) uitbouwt. Bovendien tekende NMBS samen met heel wat andere Europese spooroperatoren het ambitieuze akkoord 'Women In Rail'. Deze overeenkomst heeft onder andere als doel om de spoorwegsector aantrekkelijker te maken voor vrouwen.

De laatste jaren zette NMBS sterk in op communicatie om meer vrouwen aan te trekken. In élke campagne en op de jobsite nmbs.be/jobs toont NMBS mannelijke én vrouwelijke collega’s, in allerlei jobs. Ze vertellen over hun passie voor de job en waarom NMBS voor hen de ideale werkgever is. NMBS zoekt dit jaar 1300 nieuwe collega’s.

Helaas hangen er anno 2022 nog steeds stereotypes rond bepaalde jobs. Treinbestuurder of technieker bijvoorbeeld, worden vaak als ‘mannenjobs’ bestempeld. Onterecht natuurlijk, aldus onze nationale spoorwegmaatschappij. Om die vooroordelen te counteren, lanceerde NMBS deze week haar nieuwe diversiteitscampagne, waarin ze mensen uitdaagt om de treinbestuurder en de technieker te vinden in een groepje NMBS-collega’s. De campagne loopt nog tot 15 juli. Ook op de jobsite van NMBS kan je kennismaken met de medewerkers.

Meer dan communicatie alleen

Communicatiecampagnes opzetten om meer vrouwen aan te trekken, volstaat uiteraard niet. De laatste jaren investeerde NMBS dan ook in haar diversiteitsbeleid en ontwikkelde diversiteitsplannen die de concrete acties bundelen. Managers en HR-professionals konden hun inclusieve skills aanscherpen via workshops, tools, webinars en e-learnings, er werden cursussen georganiseerd rond genderinclusief taalgebruik, er liepen campagnes over respect op het werk en dergelijke meer.

Al deze inspanningen leverden resultaat op: vrouwen vertegenwoordigen nu bijna 20 procent van het personeel bij NMBS, tegenover 17 procent in 2019 vóór de uitvoering van het actieplan en 14 procent in 2015.

Intussen kreeg het bedrijf ook extern erkenning voor haar actieve diversiteitsbeleid: de diversiteitscampagne van vorig jaar won een Federal Diversity & Inclusion Award, in februari van dit jaar ontving het bedrijf het Brusselse Diversiteitslabel van Actiris en vorige week nog viel een video over diversiteit en inclusie bij NMBS in de prijzen tijdens de Video Experience Day.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen