< Terug naar overzicht

Wat motiveert uw (toekomstige) pappenheimers?

Uit een studie van een HR-dienstverlener blijkt dat 25 procent van de Belgische werknemers het loon niet beschouwt als de belangrijkste bron van motivatie op het werk. Bovendien beschouwt 48 procent de inhoud van het werk als de belangrijkste bron van dagelijkse motivatie. Om de poen is het lang niet iedereen te doen. Geld blijft belangrijk, maar wat nog?

Hoewel telewerk sinds de coronapandemie definitief zijn intrede heeft gedaan in het dagelijks leven van veel werknemers, beschouwt slechts goed een respondent op drie (36 procent) dit als een belangrijke bron van motivatie op het werk. Een op twee beschouwt flexibiliteit op het werk in alle aspecten als essentieel voor de motivatie. Ook al blijft het loon een belangrijke impact hebben, doorgroeimogelijkheden binnen een onderneming zijn nog steeds zeer belangrijk voor de motivatie.

Uiteraard evolueren verwachtingen, ambities en prioriteiten in de loop van een carrière. Zo zijn ook de motivatiebronnen niet dezelfde voor de jongste en de oudste werknemers. Terwijl een firmawagen in het loonpakket een sterke bron van motivatie is voor jonge werknemers, halen oudere werknemers hun motivatie meer uit de aanwezigheid van verzekeringen. Dezelfde vaststelling kan gedaan worden voor de hogere sociale klassen.
Er is ook een verschil in motivatiebronnen tussen mannen en vrouwen. Terwijl voor 55 procent van de werknemers maaltijdcheques een belangrijk voordeel blijven, wordt dit vooral door de vrouwen gewaardeerd. Mannen en jongeren blijven vooral geïnteresseerd in de aanwezigheid van een firmawagen in hun verloningspakket.

Bron: Partena Professionals

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen