In zijn 23ste studie over werkzoekende schoolverlaters in Vlaanderen heeft de VDAB de jongeren opgevolgd die in 2006 de schoolbanken verlieten. Opvallend in deze editie is dat nooit eerder zo weinig jongeren na een jaar nog als werkzoekende zijn ingeschreven bij de VDAB (welgeteld 8515). Ook het aantal jongeren dat na een jaar nog geen enkele werkervaring opdeed, ligt historisch laag.
Dit resultaat is zonder enige twijfel grotendeels te danken aan de goede economische conjunctuur tijdens de onderzochte periode, maar kan deels ook toegeschreven worden aan de meer persoonlijke begeleiding van jonge werkzoekenden door de VDAB. Jongeren worden sneller dan voordien begeleid door de arbeidsbemiddelaar en dat is te merken in de werkzoekendencijfers.
Ondanks de uitstekende cijfers, blijven 2333 jongeren na een jaar nog altijd zonder werk of werkervaring. Vlaams minister van Werk Frank Vandenbroucke (SP.A) staat er dan ook op om te blijven werken op mogelijke knelpunten. Hij onderscheidt in de studie drie belangrijke aandachtspunten:
1. Laaggeschoolden: niet te snel afhaken
1581 schoolverlaters komen op de arbeidsmarkt zonder zelfs de tweede graad van het secundair onderwijs beëindigd te hebben. Dat is een stijging van 18,9% in vergelijking met de vorige VDAB-studie (1330). Opvallend is dat ruim de helft van deze schoolverlaters zich niet inschrijft als werkzoekende.
2. Middengeschoolden: aandacht voor studiekeuze
Bij de middengeschoolden valt volgens de minister op dat het aantal schoolverlaters met enkel een ASO-diploma op zak hoog blijft. Het aantal is weliswaar afgenomen tot 5500 schoolverlaters (-570), maar dat blijft voor Vandenbroucke te veel: “Jongeren met een ASO-diploma zijn niet goed voorbereid voor onmiddellijke intrede op de arbeidsmarkt. De bedoeling is dat zij doorstromen naar een verdere studie, maar dat lukt blijkbaar niet altijd. Zo verliezen we een belangrijk potentieel hogergeschoolden.” De minister vraagt dan ook aan de CLB’s om dit schooljaar extra aandacht te hebben voor de studiekeuze van ASO-leerlingen.
3. Hooggeschoolden: sleutel tot arbeidsmarkt
Het hoger onderwijs blijkt in deze VDAB-studie dé manier om na de schooltijd aan een job te geraken. Enkel in de opleidingen die het eerder al minder goed deden zijn nog jongeren te vinden die een jaar na datum geen werkervaring opdeden. Het hoger onderwijs van één cyclus moet nipt de duimen leggen voor het universitair onderwijs, maar haalt niettemin een schitterend rapport. Toch vraagt de minister ook hier aandacht voor een knelpunt: het tekort aan wetenschappers en toegepaste wetenschappers.