In 1996 richtte Upedi, de federatie van uitzendbureaus en inmiddels Federgon geworden, een ombudsdienst op om de klachten te behandelen en vragen te beantwoorden van uitzendkrachten over de geldende sociale reglementering. Federgon omvat niet alleen meer de uitzendbureaus, maar ook de sectoren recruitment, search & selection, ouplacement, project- en detacheringsbureaus en interim management. Die evolutie bracht de verruiming mee van het actieterrein van de ombudsdienst, die zich nu ook bezighoudt met kandidaten die contacten hebben met een wervings- en selectiebureau of een outplacementbedrijf. In 2002 behandelde de ombudsdienst 214 klachten van uitzendkrachten, een lichte stijging ten opzichte van 2001. In 2002 werden 434.000 uitzendkrachten tewerkgesteld. De meeste klachten waren van financiële aard. In 2002 hadden ze vooral betrekking op vertragingen in de betaling van het loon en de betaling van het gewaarborgd loon en op de aanvullende vergoeding in geval van ziekte. Vervolgens komen problemen inzake verbreking of einde van de arbeidsovereenkomst en de tussenkomst in de vervoerskosten. Tenslotte komen thema’s als overuren en feestdagen aan bod. De rubriek ‘kwaliteit van het onthaal en relationele problemen’ komt op de tweede plaats. Vorig jaar werden 1570 vragen om informatie aan de ombudsdienst gericht. Dat is minder dan het jaar voordien, enerzijds door de achteruitgang van de activiteit in de sector, anderzijds door een betere kennis van de wetgeving.