Enkele opmerkelijke bevindingen:
Financiële beloning
Het vinden en binden van personeel zijn de grootste uitdagingen van de toekomst, zegt zeven op de tien ondernemers. Maar ook het vinden van een goede balans tussen werk en privéleven is voor vier op de tien een grote uitdaging.
Volgens een kwart van de ondernemers worden sociale media het meest efficiënte kanaal om medewerkers in de toekomst aan te werven.
Voor iets meer dan de helft van de ondernemers blijft de financiële beloning het belangrijkste element om personeel aan te trekken en te binden. Een bijna even grote groep ondernemers verwijst naar opleiding en persoonlijke ontwikkeling om medewerkers aan te trekken en te binden.
Het nieuwe werken is nog toekomstmuziek voor veel ondernemers. Slechts 15 procent laat zijn personeel vandaag thuis- of telewerken. 5 procent wil die mogelijkheid in de toekomst overwegen. Volgens 60 procent laat de bedrijfsactiviteit dit niet toe en tien procent laat het niet toe omwille van een betere controle en het behalen van doelstellingen.
Toch beseft bijna de helft van de ondernemers (40 procent) dat in de toekomst thuis- en telewerk eerder de regel dan de uitzondering zal worden. Meer dan 70 procent verwacht eveneens een evolutie van klassieke functiebeschrijvingen naar een flexibelere inschakeling van medewerkers op basis van competenties en interesses.
Andere bril
Jong Unizo-Limburg heeft echter ook een boodschap voor de werkgevers: “Zij moeten ook met een andere bril naar deze generatie kunnen kijken. Het is te gemakkelijk om te verwachten dat iedereen is zoals je zelf bent. De generaties Y en Z willen snel en veel bereiken: het is de uitdaging om die positieve energie te kanaliseren.”