Tot in den treure wordt herhaald dat de context waarin wij leven en werken fundamenteel en structureel verandert. Toch aarzelen bedrijven, maar ook overheid en sociale partners om initiatieven te nemen. Het doet ons denken aan het simpel maar veelbetekenend verhaal van ‘Who moved my cheese?’ Er is geen kaas (en toekomst) voor bedrijven die niet kunnen of willen begrijpen dat er geen weg terug is. Vasthouden aan oude dogma’s zal er alleen voor zorgen dat ‘human capital’ verloren gaat en nefast werken op het bedrijfsimago.
Voor bedrijven met een dinosaurusprofiel die niet geloven dat maatwerk en individualisering de uitdaging wordt, geven we graag nog eens de tien mantra’s op weg naar het verval:
1. Hou vast aan het criterium leeftijd, statuut en geslacht om medewerkers anders te behandelen in uw organisatie.
2. Zoek volhardend naar voltijdse, mannelijke, hooggeschoolde medewerkers voor uw vacatures.
3. Geloof dat mensen enkel werken voor het geld.
4. Hou vast aan sturend en controlerend management.
5. Ga uit van functies, functiebeschrijvingen in plaats vanuit mensen en hun talent.
6. Geloof niet dat mensen productiever werken als ze autonomie en inspraak krijgen.
7. Denk eenzijdig aan het verlichten van het werk op latere leeftijd in plaats van ontwikkeling en opleiding.
8. Investeer vooral in bedrijfsspecifieke opleidingen die werknemers niet kunnen gebruiken buiten het bedrijf.
9. Hou werk en privé strikt gescheiden.
10. Geloof dat medewerkers eigendom zijn van uw bedrijf.