Toch blijkt dat deze vorm van pesten minder negatieve effecten teweegbrengt op de werkvloer dan de traditionele vormen van pesten. Voor de individuele werknemer heeft online pesten daarentegen wel een negatievere impact dan ‘offline’ pesten.
De verklaring hiervoor is dat omstaanders niet weten dat hun collega getreiterd wordt en daaronder lijdt. Dat beïnvloedt hun eigen gevoel van welzijn en werktevredenheid minder. Ze zijn daarom ook minder geneigd om op te komen voor hun collega die het mikpunt is van pesterijen.
Amerikaans onderzoek wijst uit dat veel grote bedrijven weliswaar een protocol opstellen voor het gebruik van sociale media, maar dat slechts een derde de werknemers ook traint in gepast gebruik hiervan.
Volgens advocaten arbeidsrecht is het voor werkgevers moeilijk om zich te mengen in de manier waarop werknemers privé handelen op sociale media. Zodra dat echter impact heeft op de werkvloer, zoals bij pesten, hebben werkgevers volgens hen wel degelijk het recht om in te grijpen. Dat is vooral zo wanneer de pester een manager is, omdat hij of zij de werkgever representeert.
Bron: PW Intermediair