Onvoorspelbaarheid is belangrijkste oorzaak van pendelstress

Dit artikel is exclusief voor leden

Meer dan 1 op de 4 (27 procent) zegt dat zijn woon-werktraject hem stress bezorgt. Vooral werknemers die gebruikmaken van de wagen rapporteren de meeste stress door hun traject (31 procent). Wie met het openbaar vervoer komt, rapporteert minder stress (26 procent). Wie zich te voet, met de fiets of met een combinatie van vervoersmiddelen naar het werk begeeft, ervaart het minste trajectstress (11 procent). Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Securex.

Onvoorspelbaarheid bepalende factor

Meer dan 1 op de 5 respondenten (21 procent) vindt de duur van zijn woon-werktraject onvoorspelbaar. Dat is vooral het geval bij werknemers die de auto gebruiken voor hun woon-werktraject (26 procent). Bij werknemers die het openbaar vervoer gebruiken, zijn dit er iets minder (18 procent).

Bij de fietsende werknemers geeft slechts 3 procent aan dat de duur onvoorspelbaar is. Onder de voetgangers ervaart niemand zijn woon-werktraject als onvoorspelbaar. Bij de werknemers die een beroep doen op een combinatie van vervoersmiddelen, is dit 6 procent.

Files

Werknemers die met de auto naar het werk komen, staan 29 procent van hun totale reistijd in de file (16 van de 56 minuten gemiddeld). Deze files maken het traject onvoorspelbaar. En het is net deze onvoorspelbaarheid, die voor stress zorgt tijdens het traject: van de bestuurders met een voorspelbaar traject, geeft 21 procent aan dat zijn traject hem stress bezorgt. Wanneer de duur onvoorspelbaar is, loopt dit op tot 61 procent.

Opmerkelijk in dit verband is ook dat het onderzoek aantoont dat autobestuurders die stress ervaren door hun woon-werktraject, ook vaker stress ervaren in het algemeen (65 procent versus 43 procent), en meer symptomen van burn-out vertonen (13 procent versus 6 procent).

Vertragingen en stakingen

De onvoorspelbaarheid (18 procent) bij het openbaar vervoer (trein, bus, metro, tram) komt niet zozeer door de files, maar eerder door stakingen, technische problemen, onvoorziene vertragingen, … Deze onvoorspelbaarheid verhoogt, net zoals bij de autobestuurders, de stress die men ervaart door zijn traject. Zo ervaart 45 procent van de openbaar vervoergebruikers met een onvoorspelbaar traject stress op weg naar het werk, waar dit slechts 21 procent bedraagt voor de reizigers met een voorspelbaar traject.

Personen met trajectstress ervaren ook meer algemene stress (58 procent versus 38 procent). Bovendien verhoogt ook bij hen de trajectstress de kans op symptomen van burn-out (23 procent versus 3 procent).

Opmerkelijk: bijna de helft (48 procent) van de werknemers geeft aan zijn woon-werktraject nodig te hebben om tot rust te komen en de overgang te maken van privé naar werk en vice versa.

Bron: Securex (securex.be)


HR application & data expert

Port of Antwerp-Bruges

HR-manager

Benelux Unie

Payroll Manager

FSMA

HR Consultant – Recruitment & HR Projects

Atlas Copco

Consultant werving en selectie

UZ Leuven

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

HR Square Nieuws: de newsletter die HRM in kaart en in uw mailbox brengt.

Iedere week bieden we een overzicht van de voornaamste feiten en gebeurtenissen in HR. Meteen hebt u ook een overzicht van de HR-evenementen die u niet mag missen.

Gratis in de mailbox voor wie zich registreert.