Door de teruglopende verkoop van het in Genk geproduceerde model Mondeo, zag Ford zich verplicht snel besparingen door te voeren. Een voorstel om die te verwezenlijken via aanpassingen aan het ploegensysteem (afschaffing van de nachtploeg) werd door de vakbonden verworpen. De bonden stelden een arbeidsduurvermindering zonder loonverlies van drie uur per week voor tot het einde van dit jaar. Dat zou 10 Ă 11 miljoen euro opleveren. De directie wil echter structurele besparingen die ook de volgende jaren effect hebben. Daarover tonen de vakbonden zich ontevreden.
Het plotse meningsverschil speelt zich af tegen een achtergrond van vrees voor de toekomst. Op 1 september jl. kreeg Ford Europe een nieuwe topman, die nu volop zijn huiswerk aan het maken is. De vakbonden vrezen dat de man met de nieuwe bezem de eerder toegezegde investering van 900 miljoen zou herroepen en dat de toekomst van de fabriek in gevaar zou komen.
Het plotse meningsverschil speelt zich af tegen een achtergrond van vrees voor de toekomst. Op 1 september jl. kreeg Ford Europe een nieuwe topman, die nu volop zijn huiswerk aan het maken is. De vakbonden vrezen dat de man met de nieuwe bezem de eerder toegezegde investering van 900 miljoen zou herroepen en dat de toekomst van de fabriek in gevaar zou komen.