IBM was sinds de jaren 80 één van de pioniers van het thuiswerken. In 2009 werkte al 40 procent van het Amerikaanse personeel van thuis uit, met dank aan e-mail, webcam, video-conferenties en chatkanalen. Het techbedrijf sloot in Amerika 78 miljoen vierkante meter aan kantoorruimte, wat een jaarlijkse kostenbesparing van maar liefst 92 miljoen euro opleverde.
Michelle Peluso, de nieuwe chief marketing officer (CMO), kiest nu echter voor een heel andere strategie. Niet elk departement moet het thuisbureau ruilen voor een desk op kantoor, enkel de snelst veranderende en innoverende sectoren. IBM ‘co-lokaliseert’ zijn 2600 thuiswerkende marketingmensen over zeven kantoren. “Welke voordelen we zoeken in fysiek samenwerken? Snelle communicatie, wendbaarheid, creativiteit en échte leerervaringen”, aldus Peluso.
Ook internetbedrijf Yahoo schroefde thuiswerk al terug. Facebook-werknemers die verhuizen naar het hoofdkantoor krijgen dan weer een bonus van 9000 euro. Patrick Pichette, CFO van Google, antwoordde in 2013 veelzeggend op de vraag hoeveel werknemers van de internetgigant thuis werken: “Zo weinig mogelijk.”
Bron: De Morgen (demorgen.be)