Opel Belgium, een onderdeel van het Amerikaanse General Motors, staat op een mooie vijfde plaats in Europa met een gemiddelde van 83 geproduceerde wagens per werknemers. In 2001 waren dat er nog 76. “Als je boven de 80 uitkomt, is dat echt indrukwekkend”, zegt een woordvoerder van World Markets Research Centre (WMRC). Volvo Cars in Gent zakte van de 26ste naar de 29ste plaats. De productiviteit ging er achteruit van 54 naar 52 auto’s per werknemer. Ford Genk en Volkswagen Vorst ontbreken in de rangschikking van 44 fabrieken.Dat komt omdat de producenten geen of onvoldoende data vrijgaven. Het onderzoek toont aan dat de Europese en Noord-Amerikaanse autofabrikanten de productiviteitsachterstand op de Japanners in hun Europese fabrieken hebben verkleind, maar dat Toyota, Nissan en Honda ongenaakbaar blijven. De Japanners maken gemiddeld 87,5 wagens per arbeider, de Europeanen 61. “Het probleem van de productiviteit van de Europese fabrieken, vergeleken met de rest van de wereld, blijft cruciaal, vooral omdat producenten hun beslissingen voor toekomstige investeringen nemen op basis van factoren zoals de productiekosten”, zegt WMRC.