Tijd en energie zijn niet de redenen waarom organisaties minder investeren in opleidingen, maar wel de impact op het businessresultaat versus de investering en kwaliteit versus de kostprijs. In tijden met krappe budgetten kijken organisaties naar de directe impact van een investering op het zakencijfer. De tijd dat opleidingen gebruikt werden als retentietool en als verdoken vorm van beloning, ligt achter ons. Opleiding en ontwikkeling moeten nu een directe impact hebben op het resultaat, hetzij door verbeterde kwaliteit, hogere omzet of creatieve innovatie. Vaak knelt daar het schoentje.
Een opleiding genereert een directe impact wanneer ze bijvoorbeeld technisch of gedragsgericht is en de deelnemers ze onmiddellijk op de werkvloer kunnen toepassen. Hetzelfde geldt voor de ‘high end’-managementopleidingen aan topinstituten, waarbij deelnemers er op korte tijd voor zorgen dat de business groeit door betere inzichten, een sterker netwerk of nieuwe strategieën.
Helaas zijn er op alle niveaus van opleiding en ontwikkeling heel wat B-spelers op de markt gekomen, zonder hiervoor over de nodige R&D te beschikken, noch over kwalitatieve opleiders. Deelnemers zeggen dan beleefd dat ze niets nieuws hebben geleerd, maar dat het toch nuttig was om alles nog eens op een gestructureerde manier te horen. Dat kan niet de bedoeling van opleiding zijn!
Het ontbreekt organisaties dus niet aan tijd, noch aan energie om rond opleiding en ontwikkeling te werken. Integendeel, precieze ontwikkelingsactiviteiten voor de juiste medewerkers op het juiste moment zorgen voor een ‘boost’. HR-verantwoordelijken zijn dit ook steeds blijven doen, met succes.
In tijden dat cashflow nog belangrijker is en het korte-termijnresultaat primeert, adviseren we daarom sterk te focussen op enkele doelgroepen en de middelen in te zetten waar ze het verschil maken. Dit betekent keuzes maken, een strak doelgroepenbeleid, uitgekiende opleidingen en andere ontwikkelactiviteiten (zoals coaching, ‘on the job learning’ en mentoring) met directe impact op de business en, uiteraard, enkel in samenwerking met kwalitatieve ontwikkelingsproviders. Organisaties zullen dan afstappen van volumineuze, middelmatige opleidingen met beperkte impact, die vaak voor de verkeerde redenen aan de verkeerde doelgroep worden aangeboden.