Steeds meer mensen hebben ‘geen tijd’ meer voor opleiding. Zijn opleidingen dan nog zinvol? Moeten we het over een andere boeg gooien? Laat me beginnen bij de traditionele klassikale opleiding: er zijn inmiddels heel wat andere mogelijkheden: e-learning, virtual classrooms, individuele coaching, interne sociale media,…
Recentelijk hoorde ik een bedrijfsleider zeggen: “Dit was onze beste investering van de afgelopen 15 jaar.” Het was een opleidingstraject met vooral… klassikale opleiding voor volledige teams. Leren als team heeft vele voordelen. De opleiding is misschien minder aangepast aan elk individu, maar wel aan de doelstellingen van het team. Je verhoogt de verstandhouding en cohesie door samen te reflecteren en interactief te werken. Er is sociale druk om actief deel te nemen en je moedigt peer-to-peer coaching aan, waardoor het effect op langere termijn verhoogt.
En welke onderwerpen hebben nog zin? Wel, dat onbehaaglijke gevoel van tijdsdruk heeft onmiskenbaar te maken met korte-termijndenken, steeds veranderende prioriteiten, gebrekkige organisatie en een onverwerkbare overvloed aan communicatie. Een recente studie (Rogelberg) bewees het nog: betere vergader- en communicatiecultuur maken medewerkers gelukkiger.
Misschien moeten we weer focussen op de essentiële basisvaardigheden: efficiënte organisatie, duidelijke communicatie, gebalanceerd leiderschap en klantgerichte empathie. Als die goed zitten, draait de organisatie beter. Dat onbehaaglijke gevoel vermindert. Medewerkers zijn gelukkiger, succesvoller en fier om bij zo’n organisatie te werken.
Wat beter verdwijnt, is een te breed ‘opleidingsmenu’. Individuele opleidingen zijn niet opgewassen tegen de bedrijfscultuur. Je hebt kritische massa nodig. Door de beperkte middelen te focussen op één verandering geef je een krachtig signaal, zeker als dat kadert binnen een bredere transformatie van de organisatie. En door de opleiding in te bedden in een bredere (interne) communicatie blijft het onderwerp leven op de werkplek.
Opleidingen hebben niet afgedaan. Integendeel, ze zijn één van de krachtigste tools om een organisatie te transformeren, efficiënter te werken en medewerkers gelukkiger te maken.