Ja, het klopt dat medewerkers steeds vaker ingenomen worden door hun operationele taken en door tijdsgebrek. Daardoor wordt er vaker afgehaakt voor geplande opleidingen of er wordt zelfs helemaal niet meer de tijd voor vrijgemaakt.
Nochtans blijft het als organisatie belangrijk in te zetten op opleidingen voor medewerkers. Wie er de nodige tijd en ruimte voor vrijmaakt, zal zeker en vast de nodige motivatie ervoor hebben en deze er ook uithalen. Indien medewerkers – gestimuleerd door hun werkgever – de kans krijgen om daadwerkelijk bij te leren, kan dat alleen maar als positief beschouwd worden. Het zal trouwens beslist bijdragen aan mogelijke groeikansen binnen een onderneming.
Attractiever als werkgever
Bovendien geldt steeds meer het adagio ‘je leven lang leren’: werknemers zullen constant moeten bijleren, bijscholen om effectief up-to-date te blijven. Of werknemers dat uit eigen beweging doen of via kanalen geboden door de werkgever, is op zich minder relevant. Het feit dat je als onderneming daarop inzet, mogelijkheden biedt en stimuleert, kan je als werkgever wel alleen maar attractiever maken.
Ten slotte is het als bedrijf ook belangrijk na te gaan waar je qua opleidingen op inzet. Er is namelijk een verschil tussen de soorten leerprogramma’s. Enerzijds zijn er interne opleidingen, die bedoeld kunnen zijn om kennis en ervaring te delen, te duiden en te verfijnen. Anderzijds kunnen opleidingen ook tot doelstelling hebben nieuwe kennis, toepassingen, mogelijkheden (technische, technologische, digitale,…) binnen te brengen. De nieuwe knowhow die via externe opleidingspakketten wordt verkregen, kan voor extra dynamiek en verbeteringen in het bedrijf zorgen. Het staat in ieder geval buiten kijf dat ook via opleidingsmogelijkheden en -pakketten blijvend in medewerkers geïnvesteerd moet worden.