Een onderzoek van de befaamde Britse HR-beroepsorganisatie CIPD en onderzoeksbureau Towards Maturity constateert een significante kloof tussen de competenties en vaardigheden die verantwoordelijken ‘opleiding & ontwikkeling’ (O&O) zelf zeggen nodig te hebben en dewelke ze daadwerkelijk beheersen. Het onderzoek is gebaseerd op een bevraging van 600 O&O-professionals en diverse diepgaande casestudies.
Enkele alarmerende bevindingen:
- 96 procent van de O&O-professionals vindt dat het ondersteunen van online-cursisten een topprioriteit is, maar slechts 36 procent vindt dat ze bekwaam zijn om die dienstverlening te geven.
- 90 procent van de O&O-professionals wil de prestaties, productiviteit en het tonen van ‘best practices’ verbeteren, maar nauwelijks 53 procent gaat ermee akkoord dat er daartoe meer en betere mogelijkheden zijn dan de zoveelste cursus.
- 87 procent van de O&O-professionals gelooft dat businessplanning een topprioriteit is voor hun beroep, maar amper 47 procent zegt daarvoor de nodige vaardigheden in huis te hebben.
Ruth Stuart, onderzoeker bij CIPD, commentarieert: “Het is merkwaardig. Als O&O-professionals beklemtonen we altijd het belang om voorsprong te blijven houden op het gebied van competenties en vaardigheden. Maar we passen ons eigen advies niet toe op onszelf. Zeker in onze sector moeten we wendbaar, flexibel en hoogst ambitieus zijn om de prestaties te verbeteren en echt relevant te blijven. We moeten ons werk in lijn brengen met de business.”
De CIPD schrijft het gebrek aan O&O-deskundigheid toe aan het feit dat veel organisaties gewoonweg gestopt zijn met investeren in opleidingsvaardigheden. De O&O-professionals krijgen gewoon weinig kansen. Toch is er ook een verwijt naar de professionals zelf: het beroep slaagt er niet in belangrijke veranderingen bij te benen.
Bron: CIPD (cipd.co.uk), People Management (cipd.co.uk/pm)