Met de snelle elektrische fiets of speed pedelec haalt u snelheden tot 45 kilometer per uur. Daarom behoort hij sinds 1 oktober 2016 tot de klasse bromfietsen B. Het grote nadeel daarvan: de fiscale voordelen die aan de gewone e-bike verbonden zijn, verdwijnen.
Werknemers die met een motorloze fiets of een gewone elektrische fiets naar het werk komen, genieten een fietsvergoeding van 0,23 euro per effectief getrapte kilometer, die vrijgesteld is van belastingen en sociale-zekerheidsbijdragen. Dat geldt niet langer voor afstanden afgelegd met een speed pedelec.
Een voordeel, maar wel belast
Wanneer u uw werknemer een fiets aanbiedt voor woon-werkverkeer, is dat een ‘voordeel van alle aard’ waarop hij geen belastingen betaalt. Zelfs het privĂ©gebruik van die bedrijfsfiets is vrijgesteld van belastingen zolang de werknemer kan aantonen dat hij effectief met die fiets naar het werk komt. De speed pedelec blijft een ‘voordeel van alle aard’, maar uw medewerker betaalt er wel belastingen op.
Ook RSZ-bijdragen
Ook wat de RSZ-bijdragen betreft, verliest de speed pedelec het pleit van de bedrijfswagen. De sociale zekerheid beschouwt het zuivere privégebruik van een bedrijfsfiets nog altijd als loon, waarop de werknemer wel degelijk bijdragen moet betalen. De bedrijfswagen is uitgesloten uit het RSZ-loonbegrip en ontloopt de bijdragen, zelfs wanneer die enkel voor privédoeleinden gebruikt wordt.
Conclusie: bedrijfswagen voordeliger
Deze regeling doet ons in een absurde situatie belanden. Wie de speed pedelec verkiest boven de bedrijfswagen, krijgt de rekening gepresenteerd. Voor zo’n type fiets, geleased via de werkgever voor een periode van vier jaar, wordt maandelijks een belastbaar voordeel van gemiddeld 190 euro aangerekend. Een bedrijfswagen klokt af op een kostprijs van 180 euro per maand in het eerste leasejaar, die daalt tot onder de 150 euro in het vierde leasejaar.
Bron: SD Worx (sdworx.be)
Â