< Terug naar overzicht

Betrokkenheid: Aandacht doet groeien

De coronacrisis, en de afstand die op die manier ontstond, toonde nogmaals aan hoe belangrijk het is om niet alleen een zakelijke band te hebben met werknemers, maar ook een persoonlijke. Spontane ontmoetingen, georganiseerde events en kleine attenties versterken en verdiepen de relatie die organisaties hebben met hun werknemers, en verhoogt hun tevredenheid, schrijft Lien De Beer.

Een werkgever is meer dan de juridische entiteit die werk verschaft. Werknemers zijn vaak het merendeel van hun wakkere uren aan het werk, en van maandag tot vrijdag vaker op kantoor of de fabrieksvloer, in het ziekenhuis of de winkel dan in hun eigen huiskamer. En dus is het belangrijk dat werk niet alleen zinvol is, maar ook dat werknemers zich thuis voelen op het werk en ze een positief en warm beeld hebben van de organisatie.

Zeker tijdens de coronacrisis was dat in vele organisaties een extra uitdaging. Terwijl het werk zelf voor velen gewoon doorliep, werd het menselijke aspect ervan op een erg laag pitje gezet. Gesprekken vonden plaats via telefoon of webcam, evenementen werden afgelast, successen werden nauwelijks gevierd, en samen met de collega’s van het team een glas drinken of gaan lunchen was uit den boze.

Lien De Beer (Planet Group)
“Via al bij al eenvoudige zaken bouw je een band op, versterk je de relatie, en werk je als organisatie aan de tevredenheid van de medewerkers. Dat is ook gewoon the right thing to do.”
© GF

Extra inspanningen

Zeker consultancybedrijven, en alle andere die hun werknemers uitsturen naar klanten over het hele land, begrijpen dat het belangrijk is om inspanningen te leveren om het aloude gezegde ‘uit het oog, uit het hart’ tegen te gaan. Maar net deze ondernemingen zullen nog méér dan anderen ook de al lossere band moeten aanhalen nu daar opnieuw mogelijkheden toe zijn.

Nu ontmoetingen weer kunnen, is er eindelijk gelegenheid om de ‘andere’ kant van de organisatie aan bod te laten komen. Zowel spontane initiatieven van de medewerkers zelf als activiteiten en uitstappen die door de werkgever worden georganiseerd zijn aan de orde van de dag. Ze zijn ook broodnodig, net omdat een werkgever veel meer is dan de onderneming waar iemand werkt.

Kleine attenties – samen dingen doen tijdens het werk, een attentie bij speciale gelegenheden, een activiteit na de uren… – zijn vooral belangrijk omdat ze aan de werknemer tonen dat de organisatie om hem of haar geeft, dat er waardering is voor wat hij of zij doet. Aandacht voor het individu áchter de werknemer maakt duidelijk dat de relatie meer is dan puur zakelijk.

Via al bij al eenvoudige zaken bouw je een band op, versterk je de relatie, en werk je als organisatie aan de tevredenheid van de medewerkers. Dat heeft via tevredenheid en betrokkenheid een impact op de productiviteit en prestaties, maar – veel belangrijker, uiteindelijk – is ook gewoon the right thing to do. De aandacht doet individuen én relaties groeien.

De auteur, Lien De Beer, is Operational Director bij Planet Group. Zij schreef deze bijdrage als lid van de adviesraad van HR Square.  


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen