< Terug naar overzicht

De do’s en don’ts voor hybride werken

Wanneer we het hebben over Het Nieuwe Werken, geven steeds meer organisaties aan dat ze kiezen voor een hybride model. Deze vorm combineert het beste van twee werelden: het slaat een brug tussen de flexibiliteit van werken op afstand en de sociale interactie die de vertrouwde kantoorruimte biedt. Toch komt er ook veel bij kijken – zeker voor HR-professionals.

Eigenlijk is hybride werken helemaal niet zo nieuw. Voor veel mensen is een paar dagen per week thuiswerken al jaren de norm. Door de coronacrisis is het natuurlijk wel in een stroomversnelling gekomen: toen het plotseling noodzakelijk werd afstand te houden, ontdekten we min of meer per ongeluk de vele voordelen van het werken vanuit huis. Het was in het begin even wennen, maar bleek in vele opzichten effectiever en efficiënter, zeker toen duidelijk werd hoe verbazingwekkend snel we de techniek van virtueel werken onder de knie hadden. We bespaarden (reis)tijd, files verdwenen gedurende enkele maanden als sneeuw voor de zon, en veel medewerkers gaven aan zich stukken vrijer te voelen. Doordat ze minder op de vingers werden gekeken en ze hun tijd zelf konden indelen ging de productiviteit juist omhoog.

 

Dennis Valkema (Talentsoft):
“Niet alleen de rol van fysieke kantoren verandert, er ontstaan ook andere gewoontes en rituelen, nieuwe vormen van leiderschap, andere verwachtingen.”
© GF

Hoe goed dat thuiswerken ons dan ook mag zijn bevallen, het grootste gemis was toch wel de sociale interactie met onze collega’s. Nu lockdowns – hopelijk voorgoed – achter ons liggen, gaan we richting hybride organisaties, waarbij we onze tijd verdelen tussen kantoor en werken op afstand – of dat nu thuis is of op een andere, externe werkplek. De exacte vorm die dit aanneemt verschilt uiteraard per organisatie en zelfs per werknemer. Maar één ding is duidelijk: er vindt wereldwijd een culturele verschuiving plaats. Want niet alleen de rol van fysieke kantoren verandert, er ontstaan ook andere gewoontes en rituelen, nieuwe vormen van leiderschap, andere verwachtingen. Voor de HR-afdeling brengt dat heel wat veranderingen met zich mee. Hier moet je op letten.

Do: Werk aan een sterke teamspirit

Wanneer teams niet face-to-face samenwerken, kan het gemakkelijk zijn om de teamspirit uit het oog te verliezen. Zorg ervoor dat mensen nog steeds het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een team. Daar zijn talloze creatieve manieren voor. Zolang er maar persoonlijke interactie is, waarbij mensen elkaar ook fysiek zien. Want dat bevordert de saamhorigheid en motivatie enorm.

Do: Zorg voor een feedbackcultuur

Wanneer je transformeert naar een hybride organisatiemodel is transparante communicatie essentieel, waarbij je op geregelde basis bespreekt hoe je kunt voldoen aan de behoeften van jullie mensen tijdens de overgang naar een nieuwe manier van werken. Feedback is key!

Do: Focus op upskilling en reskilling

Hoewel een hybride organisatie veel nieuwe kansen met zich meebrengt, is niet iedereen er direct klaar voor. Het vergt niet alleen een andere mindset, maar ook andere vaardigheden. Om ervoor te zorgen dat talent niet verloren gaat, moeten organisaties upskilling en reskilling tot een integraal onderdeel van hun HR-strategie maken. Daar kun je bijvoorbeeld onze digitale learning oplossing voor gebruiken.

Don’t: ‘Wij’ en ‘zij’-denken

Het risico op misverstanden is groot wanneer mensen samenwerken zonder elkaar fysiek te ontmoeten. Bevorder daarom dat medewerkers die op afstand werken regelmatig contact hebben met de mensen die vaak op kantoor zijn. Dat kan door teams anders in te delen, maar ook door wekelijks virtuele ‘watercooler-momenten’ in te bouwen. Wanneer iedereen op de hoogte is van de laatste nieuwtjes, formele én informele, versterkt dit het gevoel van ‘erbij horen’.

Don’t: grens tussen werk en privé negeren

Waar ik managers en HR-professionals voor wil waarschuwen, is het negeren van de grenzen tussen werk en privé. Die grenzen kunnen makkelijk vervagen in een hybride werkomgeving. Voorkom dus dat mensen elkaar steeds buiten de afgesproken werktijden bellen, appjes of e-mails te sturen. Houd ook de vinger aan de pols bij mensen die veel thuiswerken: gaan ze hun eigen grenzen niet over?

Download de checklist over hybride werken.

 

De auteur, Dennis Valkema, is General Manger Benelux bij Talentsoft. Hij schreef deze bijdrage als lid van de adviesraad van HR Square.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen