< Terug naar overzicht

Geef het welzijn van uw medewerkers een boost met een kantooromgeving op maat

Een kantooromgeving die het DNA en de cultuur van de onderneming uitstraalt en de medewerkers motiveert om het beste van zichzelf te geven, is meer dan ooit een must voor elk succesvol bedrijf.

Vanuit HR-standpunt is het zelfs een strategische tool, meent Katrien Quix, interieurarchitecte bij het Zwitserse meubelbedrijf Vitra. “Een stimulerende werkomgeving kan ingezet worden om nieuwe talenten te behouden en aan te trekken, maar ook om een evenwichtige work-life balance te garanderen. Door corona werken bovendien veel mensen van huis uit en is het belangrijk dat ze weer met plezier naar kantoor komen.”

Om bedrijven te helpen bij het bedenken en herdenken van een kantooromgeving die beantwoordt aan hun specifieke noden en eisen, biedt Vitra een unieke service aan, namelijk de Consulting & Planning Studio. “In de regio Benelux en Frankrijk werken we met een team van vijf interieurarchitecten en productontwikkelaars die allemaal gespecialiseerd zijn in workplace consultancy op maat. Dat is een unieke expertise die we zonder aankoopverplichting aanbieden aan ondernemingen. Bovendien gebruiken we methodes die exclusief ontwikkeld zijn binnen Vitra.”

Deep dive

Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven een beroep kunnen doen op het CPS-team. De enige constante is dat er altijd op maat wordt gewerkt. “De klant is de deskundige en weet perfect wat er speelt op de werkvloer en wat de knelpunten zijn,” benadrukt Katrien Quix. “Zo kan het gebeuren dat een nieuw gebouw volgens de huidige regelgeving moet worden ingericht of dat twee afdelingen die heel nauw samenwerken met elkaar ver van elkaar verwijderd zitten op kantoor, en noem maar op.”

Om te illustreren hoe het CPS-team werkt, geeft ze een voorbeeld. “Bij elke klant doen we steevast een zogenaamde deep dive. Dat is een grondige analyse van het DNA van de onderneming. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Een daarvan is een workshop. Daarin betrekken we de bedrijfsleiders en de werknemers, zodat ze leren begrijpen wat de ruimte voor hen kan doen en betekenen.”

Open werkomgeving

Naargelang de behoefte van de klant duurt een workshop een of meerdere dagen, opgesplitst in verschillende fases. “Eerst gaat ons CPS-team naar de klant om het bedrijf en het project te leren kennen, te achterhalen wat hun verwachtingen zijn, enzovoort. Vervolgens kan die de Vitra-campus in Duitsland of onze showroom in eigen land bezoeken om te proeven van de verschillende kantoorconcepten,” legt Katrien Quix uit. “In een eventuele tweede fase volgt dan een conceptuele inplanting met pictogrammen en in het derde en laatste luik vertalen we de informatie van de klant naar een 2D-concept.”

Dat deze unieke en custom made aanpak van het ontwerp van een kantoorinrichting haar vruchten afwerpt, bewijst het project dat Vitra realiseerde met het Duitse bedrijf Alnatura. Voor de planning en uitvoering van het project hield de biologische supermarktketen rekening met de hoogste normen op het gebied van een moderne werkcultuur en duurzaamheid. Hun samenwerking met Vitra resulteerde in een open werkomgeving in het grootste kantoorgebouw van Europa. Het CPS-team maakte daarvoor gebruik van een speciaal ontwikkeld indexsysteem om de communicatie tussen medewerkers, management en de architect te stroomlijnen.

Meer informatie over dit project en de werkwijze vindt u op de website via deze link

Wilt u uw kantooromgeving ook in een nieuw jasje steken en werkt u daarvoor het liefst op maat?

Neem dan contact op met Bart Roels op +32/475756026.


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen