‘Pink is the new Blue’, luidt de campagne van Pink Ribbon, de vzw die strijdt tegen borstkanker. 16 januari 2023 is doorgaans namelijk ‘de meest deprimerende dag van het jaar’. Het is vroeg donker, de feestdagen liggen achter ons en er is geen vakantie in de nabije toekomst om naar uit te kijken. Dat maakt mensen vaak neerslachtig. Daar wil Pink Ribbon verandering in brengen. ‘Blue monday’ is voortaan ‘Pink Monday’: een dag in teken van sensibilisering voor borstkankerpreventie en re-integratie.
Pink Ribbon lanceert een platform waarop bedrijven een eigen bedrijfspagina kunnen aanmaken waarop ze updates en foto’s van hun activiteiten naar aanleiding van Pink Monday kunnen plaatsen. “Zo kunnen ze de buitenwereld bijvoorbeeld tonen dat ze de strijd tegen borstkanker willen steunen door het logo van het bedrijf roze te kleuren en medewerkers te vragen om op 16 januari roze kledij te dragen”, klinkt het bij Pink Ribbon.
Bedrijven die nog wat inspiratie kunnen gebruiken, nemen best een kijkje in de toolkit op het platform. Daar vinden deelnemers communicatietools, video’s, tips en enkele kant-en-klare animaties om medewerkers toegankelijk meer info te geven over borstkankerpreventie en over een succesvolle terugkeer van collega’s naar de werkvloer. De toolkit bevat zelfs een Pink Monday-playlist die ‘blue monday’ zeker naar de achtergrond drijft met positieve deuntjes.