Maar liefst zes op de tien kmo-bedrijfsleiders zeggen dat het een uitdaging wordt om werknemers binnen het bedrijf aan de slag te houden, zo blijkt uit de halfjaarlijkse kmo-werkbarometer van Acerta en werkgeversorganisaties ETION en VKW Limburg. Van de meer dan 500 bevraagde kmo-bedrijfsleiders, geeft maar liefst 60,5 procent aan dat het de komende zes maanden vooral moeilijk wordt om het huidige personeel te behouden.
Iets meer dan de helft (54,2 procent) van de kmo’s noemt ‘de juiste medewerkers vinden’ ook nog steeds een grote uitdaging voor de komende zes maanden. Op grote afstand volgen nog andere uitdagingen voor kmo’s: het mentaal welzijn van de medewerkers verzorgen of opkrikken (30,3 procent), een competitief loon aanbieden (23,2 procent), opleidingsmogelijkheden en ontwikkelkansen aanbieden (25 procent) en voldoende personeel op de been brengen (21,7 procent).
Diversiteit en inclusie
Wat denken kmo’s te kunnen doen op vlak van retentie (het behouden van hun werknemers)? Volgens de overgrote meerderheid ligt of moet de focus liggen op welzijn (86 procent) en een aantrekkelijk loonpakket (78 procent).
Ook diversiteit, gelijkheid en inclusie in de organisatie krijgen een steeds prominentere plaats in het retentiebeleid van onze kleine en middelgrote bedrijven. 51 procent van de kmo’s is daar vandaag al mee bezig, nog eens 18 procent wil er de komende maanden extra op inzetten.
Annelies Baelus (Acerta) vindt het logisch dat bedrijven hun blik verruimen om ervoor te zorgen dat ze hun huidige werknemers kunnen behouden én nieuwe mensen kunnen blijven aantrekken. “Diversiteit, gelijkheid en inclusie in de organisatie winnen daarbij aan belang. Niet alleen grote ondernemingen, maar ook kmo’s worden steeds vaker bedrijven die de volledige maatschappij weerspiegelen. Bijkomend goed nieuws is dat de Vlaamse ondersteuningspremies worden uitgebreid. Dat kan het inclusiebeleid nog een extra duwtje in de rug geven.”
Mobiliteit en cafetariaplannen
Om een aantrekkelijke werkgever te zijn en blijven voor bestaand en nieuw personeel, zetten kmo’s ook in op een ander belangrijk maatschappelijk thema: (groene) mobiliteit. 60 procent zet in of is van plan in te zetten op mobiliteitsoplossingen voor werknemers. Hun aangeboden voordelen blijven wel hangen in de klassieke opties: fietsvergoeding, terugbetaling openbaar vervoer, de bedrijfswagen en een tankkaart.
Annelies Baelus: “Mobiliteit is sterk aan het veranderen, de elektrificatie van het wagenpark is onafwendbaar. Hier blijven zeker nog kansen liggen voor bedrijven. Neem nu laadpalen: voor wie ze dit jaar nog installeert en ze publiek toegankelijk maakt, is de kost 200 procent fiscaal aftrekbaar. Daarna zakt dat voordeel naar 150 procent. Investeren in laadpalen zullen bedrijven hoe dan ook moeten doen, willen ze op tijd overschakelen op een elektrisch bedrijfswagenpark. Het is dus zaak om die boot niet te missen. Wie de shift snel maakt, kan dat nu nog als troef uitspelen.”
Tot slot nog een opvallende conclusie uit het onderzoek: cafetariaplannen, waarbinnen verschillende voordelen zoals extra vakantiedagen, pensioensparen, een bedrijfswagen… worden ingebracht, vinden nog weinig ingang bij kmo’s. Slechts 6 procent van de werkgevers die inzetten op een aantrekkelijk loonpakket, biedt een cafetariaplan aan. Nog eens 25 procent zegt de invoering ervan te overwegen.