“Een van de klachtendossiers die ik onlangs moest afhandelen ging over een patiënt die een chemokuur moest krijgen in het dagziekenhuis”, zegt Luc Van Bauwel, ombudspersoon in de GZA-ziekenhuizen in Antwerpen. “In plaats van de chemo intraveneus in de arm toegediend te krijgen, gebeurde dat in de hals. Bij deze punctie werd de patiënt in de long geraakt en kreeg hij een klaplong, waardoor hij langer in het ziekenhuis moest blijven dan voorzien. De patiënt wilde eerst een schadevergoeding omdat er volgens hem een fout was gebeurd. Na een gesprek bleek dat hij vooral misnoegd was omdat de arts hem niet goed had geïnformeerd en opgevangen. Dankzij een bemiddelingsgesprek met arts en patiënt zijn ze overeengekomen dat hij de extra kosten voor zijn langere verblijf niet hoefde te betalen. Na afloop was iedereen tevreden.”
Dergelijke klachten over wat er in een ziekenhuis allemaal fout loopt, zijn tegenwoordig bijna dagelijkse kost geworden. In vijf jaar tijd is het aantal klachten van patiënten bij de ombudsdiensten van alle algemene ziekenhuizen bijna verdubbeld. Terwijl er in 2006 in totaal 9026 klachtendossiers werden geopend, waren dat er in 2010 al 16.907. Er is wel geen sprake van een ‘gangbare trend’ in alle AZ’s: in de meeste algemene ziekenhuizen stijgt het aantal klachten, maar er zijn ook 44 ziekenhuizen waar het aantal klachten daalt. Dat blijkt uit de recentste analyse van de jaarverslagen van de ombudspersonen door de federale commissie Rechten van de patiënt.
Bron: Nieuwsblad