Rekruteer beter: richt zelf vereniging van uw oud-personeelsleden op

SelectieUitstroomWerving

Meer dan de helft van de Nederlanders onderhoudt contact met oud-collega’s. Hogeropgeleiden blijken meer contact te onderhouden met oud-collega’s dan lageropgeleiden. Dit blijkt uit onderzoek in Nederland van Intelligence Group.

De resultaten tonen aan dat alumni-netwerken veel kansen bieden voor ‘via-via’-werving. Het netwerk van een organisatie is immers nog steeds het meest krachtige wervingsinstrument dat een werkgever heeft. Niet alleen huidige medewerkers zijn daarvoor van belang, maar juist ook oud-medewerkers. Zij kunnen terugkeren, maar kunnen ook ambassadeurs voor de organisatie worden. In de werving van nieuwe mensen worden deze netwerken ook steeds belangrijker. ‘Via-via’-contacten zouden leiden tot betere kandidaten die sneller in de bedrijfscultuur worden opgenomen en beter presteren.

“Dat talentvolle mensen het bedrijf verlaten, is een feit. Daar kan men zich als baas tegen verzetten, maar die strijd wint u niet. Het is beter te accepteert dat mensen weggaan en dit tot een onderdeel van je beleid maken”, aldus de onderzoekers. Ze raden u aan een rol te spelen in het contact tussen oud-collega’s. Door een eigen alumni-netwerk op te richten, bespaart u veel werving- en selectiekosten en zal u nieuwe zakenrelaties opbouwen.

Plaats hier uw vacature - neem contact op met [email protected]

Aanmelden

Als lid van HR Square hebt u ook de mogelijkheid de digitale versie alsook de archieven van het tijdschrift te raadplegen via onze website.

Workshop

Loïc Vlassakoudis

Vivalia

Loïc Vlassakoudis est Directeur des Ressources Humaines chez Vivalia, l’organisation intercommunale luxembourgeoise qui regroupe 7 sites hospitaliers, une polyclinique et des différentes maisons de repos. Situé entre le Grand-Duché et la France, et dans un secteur où la guerre des talents fait déjà rage, Loïc va expliquer comment Vivalia parvient néanmoins à attirer et à fidéliser une équipe motivée, pour qui satisfaction au travail et bien-être sont des priorités.

Workshop

Pierre Leman

Cliniques universitaires Saint-Luc

Politique de gestion de l’absentéisme à Saint-Luc face à la nouvelle règlementation

Le secteur des soins de santé est traditionnellement confronté à des taux d’absentéisme élevés, ce qui n’est pas une fatalité ni une réalité au sein des Cliniques universitaires Saint-Luc. Par ailleurs, un ensemble de nouvelles mesures et obligations en la matière sont entrées en vigueur.  Dans ce cadre, un projet pilote a été lancé en 2025 à Saint-Luc afin de mieux gérer l’absentéisme au travers de sa politique « Cultiver le lien » et de ses outils. Fort de son succès, l’hôpital a décidé de déployer sa nouvelle approche à l’échelle de toute l’institution dès 2026.  Dans son keynote,  Pierre Leman, Directeur des Ressources Humaines aux Cliniques universitaires Saint-Luc, présentera en détail cette nouvelle politique de gestion de l’absentéisme.

Ben jij klaar om helemaal mee te zijn in de wereld van HR? HR Square Nieuwsbrief brengt je tweewekelijks een overzicht van de belangrijkste feiten, trends en gebeurtenissen in HR-land.

Bovendien krijg je een handige lijst van must-attend HR-events, zodat je niets hoeft te missen.

Gratis in je mailbox. Het enige wat je hoeft te doen is je registreren!