Intelligence Group specialiseert zich in arbeidsmarktstudies waarover het maandelijks rapporteert. In samenwerking met de studentensite Yourfuture.tv voerde Intelligence Group het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) waarin het onder meer naging welke informatie jobkandidaten op de website van een bedrijf willen terugvinden. Ze vergeleken die gewenste informatie met de effectieve informatie van meer dan 300 websites van grote ondernemingen in Nederland. De overeenstemming is bedroevend laag.
Potentiële werknemers zoeken op de website naar (1) algemene bedrijfsinformatie (voor 54% van de respondenten van belang), (2) de arbeidsvoorwaarden (44%), (3) de contactgegevens en een contactpersoon (38%), (4) een cultuur- of sfeerimpressie van de organisatie (37%) en (5) de meest recente vacatures (36%). Een minderheid van de werkgevers speelt gevat in op die behoeften. Het percentage dat niet of nauwelijks invulling geeft aan deze vijf informatiepunten ligt erg hoog. Voor ‘algemene bedrijfsinformatie’ ligt dat op 53%, voor ‘de arbeidsvoorwaarden’ op 63%, voor ‘de contactgegevens en een contactpersoon’ op 64%, voor ‘een cultuur- of sfeerimpressie van de organisatie’ op 81% en voor ‘de meest recente vacatures’ op 63%. Conclusie: een forse meerderheid van de bedrijven doet het niet goed.
Een goed uitgebouwde website loont nochtans de moeite. Bij nagenoeg elk sollicitatiegesprek bezoekt de kandidaat vooraf even de website. Intelligente zoekmachines zuigen potentiële werknemers automatisch naar uw bedrijf.
In Nederland zijn de sites van bedrijven uit de zorgsector het best aangepast aan de verwachtingen van kandidaat-werknemers, gevolgd door bedrijven uit de bouwsector, defensie, consultancy en de energiesector.