Bovendien krijgen leiderschapsprogramma’s lage waarderingscijfers: 6,7. “Alles onder de 7,8 is te laag voor dergelijke initiatieven. Hieruit blijkt dat men te snel tevreden is”, aldus de onderzoekers.
Toch zijn de bedragen die in deze programma’s geïnvesteerd worden niet gering. 40 procent van de organisaties zegt jaarlijks 250.000 euro uit te geven aan leiderschapsprogramma’s. 16 procent investeert tussen de 250.000 en 750.000 euro. Opmerkelijk is dat meer dan een derde de kostprijs van een leiderschapsprogramma niet kent.
Uit de enquête blijkt verder dat de kernwaarden, de basis van elke organisatie, slechts bij de helft van de ondervraagde organisaties gedefinieerd zijn. Daarvan geeft slechts 36 procent aan dat deze kernwaarden ook daadwerkelijk uitgedragen worden door de leiders.
Ten slotte laat het onderzoek zien dat het verbeteren van de communicatie, ontwikkeling van toekomstige leiders en klantentevredenheid de drie belangrijkste doelen zijn van leiderschapsprogramma’s.
Bron: P&O Actueel