De meeste roddel bevat venijn, wordt echt wel verspreid met de bedoeling om iemand in diskrediet te brengen. Dat gaat niet alleen over collega’s, maar ook over leidinggevenden. Hallett bracht zelfs een case in beeld (letterlijk, via videobeelden) over een schooldirecteur die weliswaar gevreesd werd door de leerkrachten, maar die absoluut niet gerespecteerd werd. Via roddel kwam een reactie op gang, die alsmaar kwalijker vormen aannam. In die school besmette de roddel mettertijd zowat het hele lerarenkops. Gevolg: een kwart van de leerkrachten trok er weg.
De boodschap van Tim Hallett en co-onderzoekers Brent Harger en Donna Eder: zorg ervoor dat je roddel in goede banen leidt voor het de werksfeer en de hele organisatie aantast. Calvin Morrill, professor Recht en Sociologie aan de University of California in Berkeley, dringt er dan ook op aan dat managers op de hoogte blijven van ‘gevaarlijke’, ‘negatieve’ roddel. Dat vergt wel dat ze een goed contact moeten hebben door de hiërarchische niveaus heen. Via vertrouwenspersonen moeten ze op zijn minst proberen om roddel te counteren voor de roddel het bedrijf aantast. Dat kan onder meer door positieve commentaren te geven op de aangevallen medewerker.
Bron: Workforce Management