Towers Perrin verrichtte onderzoek in 21 landen bij HR-managers en verantwoordelijken voor beloning en motivatie. De consultant concludeert dat werkgevers die alles op alles zetten om goede werknemers aan te trekken en te behouden het zichzelf extra moeilijk maken door te kiezen voor een timide en fantasieloze benadering van salarissen, incentives en prestatiemanagement.
Het onderzoek toont aan dat het merendeel van de werkgevers wel degelijk veranderingen doorvoerde aan hun beloningssysteem. Men voerde enkele extra secundaire arbeidsvoorwaarden in of deed iets aan de prestatiebeloning. De meesten hebben echter niets fundamenteels veranderd. Opmerkelijk is dat beloftes vaak niet waargemaakt worden. Zo zegt driekwart van de respondenten dat hun beloningsstrategie gericht is op het behouden van talent, en bijna zes op de tien op het aantrekken daarvan, maar slechts weinig tactieken zijn complementair met dat doel.
Uit het onderzoek bleek ook dat er maar weinig gebruik gemaakt wordt van individuele prestatiebeloningen, iets dat heel gebruikelijk is in de wereld van de verkoop en ook kan passen bij andere beroepsgroepen die cruciaal zijn bij de uitvoering van de strategie, zoals klantenservice of onderzoek en ontwikkeling. Veel bedrijven concentreren zich daarentegen op ondernemingsbrede prestatiebeloningen. Enigszins vreemd, vinden de onderzoekers, gezien het relatief beperkt aantal mensen dat die prestaties daadwerkelijk beïnvloeden.
Bij de consultancy meent men ook dat te veel bedrijven veel te sterk de nadruk leggen op technologische vooruitgang, zoals automatiseringssystemen en online-selfservice-systemen, als het aankomt op prestatiemanagement. Technologie kan nooit de plaats innemen van menselijke interactie, de relatie tussen manager en medewerker, als eigenlijke basis van prestatieverbetering.
Die focus op hightech zou verklaren waarom slechts 43% van de respondenten zegt dat de prestatiemanagementprogramma’s maar een beetje of helemaal niet effectief zijn.
Bovendien kwam aan het licht dat meer dan twee derde van de respondenten de resultaten van hun investeringen niet formeel meet. Inschatten of men meer of minder moet investeren in beloningsprogramma’s wordt dan wel erg moeilijk. Even zorgwekkend noemt de dienstverlener het dat liefst 43% van de respondenten claimt dat hun prestatiemanagementsystemen niet effectief aansluiten bij hun zakelijke behoeften. Een even groot percentage vindt dat managers niet voldoende uitgerust zijn om toppers effectief te belonen en slechte presteerders aan te pakken.