Zo’n 12 procent van werknemers in grote ondernemingen en organisaties hebben weet van seksueel grensoverschrijdend gedrag in hun werkplaats dat niet gemeld wordt. 10 procent weet dat er officiële klachten lopen. Dat alles blijkt uit een studie bij 800 HR-professionals in het Verenigd Koninkrijk, een enquête uitgevoerd door YouGov op vraag van de Young Women’s Trust.
De studie is ronduit verontrustend: 40 procent van de vrouwelijke HR-professionals noemt hun werkplaats seksistisch. Bij hun mannelijke collega’s valt dat percentage terug tot 24. “Het is shockerend hoeveel werkgevers zich bewust zijn van seksisme in hun eigen werkplaats, terwijl er niets aan gedaan wordt. Het probleem blijft maar bestaan”, constateert dr Carole Easton, het hoofd van de Young Women’s Trust.
Ook uit schrik voor de carrière
Het gaat niet om een alleenstaande studie. Jammer genoeg bevestigen andere recente onderzoeken de problemen rond seksisme en discriminatie op het werk. In een onderzoek van de Britse vakbond TUC en het Everyday Sexism Project zegt 52 procent van de 1533 bevraagde vrouwen dat ze seksueel grensoverschrijdend gedrag ervaren hebben op het werk. 23 procent werd geconfronteerd met ongewilde aanrakingen en 20 procent kreeg te maken met ongewilde seksuele avances.
79 procent meldde deze seksistische incidenten op het werk niet. Dat deden ze uit vrees dat:
- Het zou hun relaties op het werk niet ten goede komen (28 procent).
- Ze vinden het te gênant en denken dat ze toch niet au sérieux genomen zouden worden (20 procent).
- Ze gaan ervan uit dat het hun carrière zou schaden (15 procent).
Cultuur en beleid
Bij het Britse gespecialiseerde adviesbureau Acas kwamen in één jaar tijd al meer dan 7000 klachten binnen over genderdiscriminatie op het werk, waarvan 79 procent ingediend werd door vrouwen.
Dr Jill Miller, adviseur over diversiteit en inclusie bij de Britse HR-beroepsvereniging CIPD, maant de werkgevers aan om nu eens ernstig werk te maken van een cultuur en beleid dat seksisme en seksuele mishandeling moet bannen van de werkplaats. “De werknemers moeten weten hoe ze klachten moeten rapporteren én ze moeten erop kunnen vertrouwen dat ze serieus genomen worden en dat hun melding eerlijk behandeld zal worden.”
Bron: People Management en CIPD (cipd.co.uk/pm)