“Om de concurrentieslag met het buitenland te kunnen winnen, moeten de loonkosten voor bedrijven drastisch naar beneden”, reageert Jo Libeer, topman van Voka-topman op de sluiting van Ford Genk.
Hij roept de regering op “snel en structureel in te grijpen in de loonkosten” met het oog op “competitieve ondernemingen”. Voka is van oordeel dat de overheid nalaat in te grijpen om de concurrentiekracht van de Belgische ondernemingen intact te houden, “waardoor onze vestigingen het eerst getroffen worden bij internationale herstructureringen.”
“De beslissing heeft vooral te maken met de diepe crisis waarin de autosector zich bevindt”, reageert Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van VBO. “Maar het toont ook aan dat er dringend nood is aan grondige hervormingen op het vlak van bijvoorbeeld loonkosten, arbeidsorganisatie, fiscaliteit, rechtszekerheid, …. Want hoewel de crisis overal roet in het eten gooit, zet ze vandaag onze Belgische handicaps extra in de verf, waardoor onze bedrijven de strijd met hun buitenlandse collega’s steeds vaker verliezen.”
Onderwaardering technische beroepen
Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen, sluit zich hierbij aan: “Onze loonkosten blijven een serieuze handicap. We hopen dat dit drama aanleiding geeft tot een planning om die handicap af te bouwen.” Daarbij komt volgens Agoria de index in beeld. Die moet worden hervormd, luidt het.
Sectorfederatie Febiac wijst ook naar “de zware onderwaardering van technische beroepen en opleidingen in onze onderwijscultuur. Ook dat eist zijn tol voor het investeringsklimaat en voor de industrie in het algemeen.”
Wel competitief
“Het is wansmakelijk dat sommigen zich als aasgieren, al voor de aankondiging of luttele minuten erna, op het warme kadaver van Ford Genk storten. De sluiting van Ford Genk is niet te wijten aan de hoge loonkosten in de Belgische auto-assemblage”, reageert ACV-voorzitter Marc Leemans.
“De Belgische assemblagefabrieken zijn wel degelijk competitief”, zegt Leemans. Waarmee hij niet wil gezegd hebben dat er niets moet gebeuren aan de lasten op arbeid. Het ACV pleit al maanden voor een verschuiving van de lasten die zwaar op arbeid drukken. “Maar dan gaven degenen die nu het eerst en het hardst roepen niet thuis.”
“Onze loonkosten liggen lager dan in Duitsland, die neerkomt op slechts 5,5 procent van de totale productiekosten”, reageert ABVV. De socialistische vakbond verwijst naar de overcapaciteit waarmee de automobielsector te kampen heeft.
“Afkomen met de loonkosten is een makkelijk argument, vooral met de interprofessionele onderhandelingen in het vooruitzicht. Bovendien biedt dit sommige werkgevers de gelegenheid zich hierachter te verschuilen, in plaats van hun verantwoordelijkheid op te nemen en dus de werkgelegenheid te behouden, hun aandeelhouders wat te kalmeren, te investeren in onderzoek en innovatie, zodat ze op de Europese en de internationale markt competitief blijven”, aldus het ABVV.
Jan Vercamst, nationaal voorzitter van het ACLVB: “De eurocrisis zorgde voor een dalende autoverkoop en ook Ford Genk kampt met overcapaciteit. Het probleem overstijgt duidelijk België. Waarom worden enkel banken gered en geeft Europa geen duidelijke signalen als het om de reële industrie gaat? Waarom kunnen we niet gaan naar een Europees reddingsplan voor de vier vestigingen van Ford in Europa zoals president Obama dit deed in het geval van GM en Chrysler of Hollande voor Peugeot-Citroën?”