Zelf werk ik in een organisatie die nog aan het prille begin staat van dit gebruik. Toch bestempel ik mezelf als een believer. Ik bevind me in de fase van bewust (nog ten dele on-)bekwaam. De stap naar helemaal bekwaam en vervolgens naar onbewust bekwaam vergt enige moeite. Dat heeft te maken met technische onkunde en onervarenheid, zoeken naar het inschakelen in mijn tijdsplanning en ook wel wat schroom (wie zit er op mijn mening te wachten?).
Kortom, het gebruik van sociale media is een kwestie van willen, durven en doen, zoals om het even welk ander leerproces. De start schrikt af en oogt gevaarlijk. Nu starten met het gebruik van sociale media is als opstappen op een rijdende trein. De evolutie van de technologie en van nieuwe toepassingen gaat in een hels tempo en er blijkt geen stopplaats in zicht om rustig plaats te nemen. Door sociale media te gebruiken voor belangrijke communicatie, via die weg ondersteuning aanreiken, ze als onderdeel inschakelen van vorming en leerprocessen, ze aanwenden om betrokkenheid en inspraak toe te laten…, kunnen we ze vanuit HRM promoten (het luik willen).
Tegelijkertijd kunnen we helpen voorbereiden op de jump. De evolutie van de sociale media zal niet even stoppen, het wordt dus noodgedwongen springen. Dat wordt minder gevaarlijk en is veel haalbaarder als je je aanloop in de juiste richting neemt. Kleinschalig experimenteren, lot-en bondgenoten kennen zodat je je niet alleen voelt, mogen falen en kunnen herbeginnen – zo’n aanpak kan de bereidheid vergroten om te starten (het luik durven).
Zelf probeer ik in ons opleidingsaanbod het thema werken met sociale media aan te reiken. Er zijn enkele interessante aanbieders van wervende introductieprogramma’s. Misschien kan een ervaringsdeskundige met enig didactisch talent mee voor een interne lancering zorgen (het luik doen).
Het moeilijke evenwicht tussen vraag en aanbod speelt me nog wat parten. In welke mate een thema pushen? Laat ik het houden op de pull en een beetje pushen. Mensen erover aanspreken, triggeren, gebruikers opzoeken, zeg maar het olievlek-principe positief aanwenden. Ik ben ervan overtuigd dat eens er een initiatief zal zijn, dat snel navolging kan krijgen en dan is de boot vertrokken. Dat veronderstelt dat we klaar zijn om te kunnen inspelen op de vragen die er gegarandeerd zullen komen. Klaar zijn is de boodschap, zelf experimenteren en leren beginnen is de dringende uitdaging.