Het onderzoek toont aan dat het imago van sociale media als tijdverslindend en afleidend onterecht is. 81 procent van de snelgroeiende ondernemingen in Europa (bedrijven die jaarlijks meer dan 10 procent groeien) maken gebruik van sociale middelen om intern kennis uit te wisselen en samenwerking te vergemakkelijken.
Met sociale middelen worden de grote sociale-netwerksites als Facebook, Twitter en LinkedIn bedoeld, maar ook interne sociale netwerken zoals Yammer, of Google+, waarmee collega’s in afgebakende groepen kunnen communiceren.
Samenwerken
Bedrijven gebruiken sociale media vooral om informatie en experts te vinden, om samen te werken, om hun netwerk uit te breiden en relaties op te bouwen en om de vloedgolf aan e-mail te reduceren.
Het loont volgens het onderzoek ook voor werknemers om sociale media te gebruiken voor hun werkzaamheden. Zo gaf 86 procent van de frequente gebruikers in Europa aan dat ze onlangs promotie hadden gemaakt en nog eens 72 procent vermoedde een promotie, vergeleken met respectievelijk 61 procent en 39 procent voor niet-gebruikers.
Al is enige nuancering nodig. Werknemers die heel enthousiast zijn over hun werk, zullen dat vaker uitdragen via sociale media. De enthousiastelingen zijn ook degenen die sneller promoveren.
Gelukkiger
Frequente gebruikers van sociale media blijken gelukkiger te zijn in hun werk: meer dan een derde is erg tevreden met zijn of haar baan, vergeleken met 18 procent voor niet-gebruikers. Verder geeft 64 procent van de gebruikers aan dat ze hun werkplek zouden aanbevelen, tegenover 42 procent van de niet-gebruikers.
Italië en Spanje lopen voorop als het gaat om professioneel gebruik van sociale media (74 procent). In Nederland gebruikt 55 procent van de bedrijven sociale media voor zakelijke doeleinden en in Duitsland 54 procent, tegenover 74 procent in Italië en Spanje.
Bron: De Morgen