Voorts is het VBO tevreden dat de geplande verhoging van allerlei sociale uitkeringen “niet blindelings” werd aangepakt. “Bijkomende werkloosheidsvallen werden op het eerste gezicht vermeden. Over het afgesproken mechanisme voor de welvaartsaanpassing van sociale uitkeringen vanaf 2007 is duidelijk vermeld dat het rekening zal houden met o.m. de situatie op de arbeidsmarkt en met budgettaire beperkingen. (…) Omdat in België te weinig mensen aan het werk zijn, is de allereerste opdracht werken lonender te maken dan niet-werken. De tweejaarlijkse bespreking over het welvaartsvast maken van de uitkeringen mag daarom geen stokken in de wielen steken van het cruciale streven naar meer werkgelegenheid. Bovendien moet loonmatiging tijdens de komende jaren aan de orde worden gesteld in het belang van de werkgelegenheid.”
De vakbonden ACV en ABVV – die zaterdag nog ruim 15.000 leden mobiliseerden voor een betoging naar aanleiding van de ministerraad – tonen zich in een gezamenlijk communiqué tevreden met het ‘welvaartsvast’ maken en de verhoging van de sociale uitkeringen. Ze zijn het ook eens met de regeringsvoorstellen om de combinatie van werk en gezin te verbeteren. Maar al bij al vinden de bonden dat het glas half leeg blijft en dat er meer inspanningen moeten geleverd worden. Ze laten daarbij niet na te verwijzen naar de fiscale maatregelen en de sociale lastenverlagingen. Ten slotte vinden ze het goed dat de regering de sociale partners wil betrekken bij de concrete uitvoering van de maatregelen, maar: “Wij zijn echter niet bereid om voor deze maatregelen aan de werkgevers enige prijs te betalen in de vorm van meer flexibele werkuren.”