Dat blijkt uit een onderzoek van uitzendorganisatie Unique en onderzoeksbureau Motivaction. Ook de wijze waarop de werkzoekenden zich voorbereiden op het eerste gesprek verschilt van persoon tot persoon. “Zo geeft 79% aan vooral op zoek te gaan naar informatie over hun potentiële nieuwe werkgever. Daarnaast zegt 62% de vacaturetekst aandachtig te bestuderen om zich zo op alle mogelijke vragen voor te bereiden. Ten slotte focust bijna één derde (31%) zich op zijn of haar sterke punten, zodat ze die in één zin kunnen benadrukken”, poneren de onderzoekers.
Raymond Puts, algemeen directeur van Unique, verbaast zich over de slechte voorbereiding van de sollicitanten: “De voorbereiding op een sollicitatie kan een heel belangrijk moment zijn in je leven. Dan vind ik het verbazingwekkend dat er zo weinig tijd in wordt geïnvesteerd. Een goede voorbereiding is echt het halve werk. Werkgevers zien namelijk meteen het verschil. Door tijdens het sollicitatiegesprek te laten zien dat je van de hoed en de rand weet, straal je vertrouwen uit en wordt de kans dat je die baan binnensleept, aanzienlijk groter.”
Het onderzoek peilde ook naar de manieren waarop men een baan zoekt. Vacatures (68%) zijn het populairst in de zoektocht naar een nieuwe baan. Ook worden de websites van werkgevers geraadpleegd om te kijken naar vacante posities (53%), het persoonlijk netwerk wordt bestudeerd (51%) en sociale media worden bekeken (28%). Wat opvalt, is dat nog altijd 28% van de werkzoekenden de perfecte vacature in de krant denkt aan te treffen.
Bron: PW De Gids (pwdegids.nl)