Elk jaar presenteert IT-dienstenleverancier Synstar de resultaten van zijn Pressure Point-onderzoek (PPI), waarin de werkdruk en belangen van IT-managers uit onder meer België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Luxemburg, Nederland, Groot-Brittannië en Spanje in kaart worden gebracht. De Pressure Point Index V (PPI V) is het vijfde luik in dit onderzoek en traceert veranderingen in houding sinds de vorige studie. Naast mogelijke pijnpunten en belangen van de sector, peilt PPI V tevens naar strategie en budgetten, alsook naar de attitude van de IT-manager ten opzichte van outsourcing, werk/privé-balans en dies meer.
Voor de jongste PPI werden in de zomer van 2004 zowat 700 Europese IT-managers ondervraagd. Het verdict is duidelijk: druk en stress nemen gestaag toe. De PPI V toont absoluut een piek in het niveau van stress. De algemene drukmeter reikt voor het eerst tot 200 punten. Sinds 2002 (PPI III) neemt het stressgehalte bij Europese IT-managers toe met 2% per jaar.
IT-managers uit België en Luxemburg bevinden zich samen met Ierse en Britse managers in de middenmoot van de Europese graadmeter. Hoger vindt men de IT-managers van Spanje en Frankrijk. Het zijn de Duitse en Nederlandse collega’s die zich het minste zorgen maken.
Volgens 33% is de onmogelijke workload oorzaak nummer één van de stijgende stress. Maar ook de veeleisende streefdoelen van superieuren (23%) en het gevoel dat ze de controle verliezen (29%) drijft IT-managers tot de rand. In die mate zelfs dat respectievelijk 85% en 87% verklaren dat zowel hun gezondheid als hun privé-leven hieronder te lijden hebben. Niet verwonderlijk, want 91% onder hen doet geregeld zakengerelateerde telefoontjes buiten de normale werkuren.
Russel Flower, director Managed Services bij Synstar, geeft uitleg bij de resultaten: “IT-managers hebben vandaag twee functies te vervullen: IT-strateeg en IT-brandweerman. Maar om beide uit te voeren, beschikken ze niet over de nodige tijd. Een groot aantal bedrijven ontwijkt die situatie door het onderhoud van de infrastructuur, de monitoring van het netwerk en de desktop support uit te besteden aan derden. Deze externe IT-professionals zijn in staat deze processen efficiënter en voordeliger te beheren tegen een gegarandeerd serviceniveau. Door dit te delegeren, kan de IT-manager meer optreden als IT-strateeg en een duidelijke meerwaarde betekenen voor de business.”